×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پنج گیاه دارویی برای رفع یبوست

درمان قطعی یبوست با گیاهان دارویی

یبوست یکی از شایعترین مشکلاتی است که افراد به دنبال یافتن راهی برای درمان گیاهی آن و درمان قطعی یبوست هستند.

در برخی افراد یبوست موقتی و گذرا بوده و در برخی دیگر به دلیل مزاج آنها (بیشتر در افراد دارای مزاج سوداوی و صفراوی)، یبوست امری معمول و همیشگی است.

عوارض یبوست

عوارض یبوست کم نیستند. شاید در یک نگاه ساده، یبوست را یک بیماری جزئی که موجب ناراحتی موقت و کلافه شدن بیمار می شود در نظر بگیرید.

اما باید بدانید که همین مشکل ساده در صورت عدم درمان به موقع و مناسب و در شرایطی که ممتد و درازمدت شود، می تواند به مشکلات بسیار وخیمی منتهی شود.

از جمله این مشکلات می توان به فیشر آنال، بواسیر (هموروئید) و فیستول و در شرایط شدیدتر بودن به سرطان کولون اشاره کرد.

لذا هیچوقت نباید علایم یبوست را دستکم گرفت و می بایست هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام کرد تا به بواسیر و شقاق و هموروئید و فیستول و فیشرآنال و سرطان کولون و … تبدیل نشود.

از سوی دیگر یبوست بیماری است که با اصلاح تغذیه و مصرف برخی داروهای گیاهی به راحتی قابل درمان است.

در این مطلب ما چند گیاه دارویی را به شما معرفی کرده ایم که ضمن درمان قطعی یبوست، عوارض جانبی خاصی نیز نداشته و می توانید آنها را با خیال راحت استفاده کنید.

سنای هندی cassia angustifolia

سنای هندی Cassia angustifolia

درمان یبوست با سنا Cassia senna:

سنا در درجه اول برای درمان قطعی یبوست و درمان فوری یبوست به کار می رود و در این مورد، اثرگذاری خوبی نیز دارد.

سنا بهتر است که در شب مصرف شود چون مواد مؤثره موجود در برگها و غلاف دانه ی آن باعث تحریک عضلات روده بزرگ شده و معمولا ۶ تا ۸ ساعت بعد منجر به اجابت مزاج می شود.

توصیه معمول پزشکان گیاهی این است که سنا را حداکثر تا دو هفته مصرف کنید و اگر بعد از دو هفته هنوز یبوست رفع نشده بود، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به سرگیجه، سنا را باید با داروهای آرامبخش نظیر بابونه (Matricaria chamomilla) رازیانه (Foeniculum vulgare) یا زنجفیل (Zingiber officinale) استفاده کنید.

درمان یبوست در بارداری با سنا

سنا در دوز مناسب، تقریبا بی خطر بوده و هیچگونه نگرانی درباره مصرف آن وجود ندارد. سنا نه تنها برای مصرف در درمان یبوست در بارداری و شیردهی هم خطری ندارد، بلکه برای درمان یبوست دوران بارداری نیز می تواند مفید باشد.

در حال حاضر داروهای مختلفی از سنا در داروخانه ها وجود دارد که از آن جمله می توان به «سی لاکس»، «سناگل»، «سنالین»، «سناگراف» و «سنامد» اشاره کرد.

در صورتیکه تمایلی به خریدن برگ سنا از عطاری و جوشاندن آن ندارید، می توانید از یکی از داروهای فوق استفاده کنیدو قرص «سی لاکس» پر مصرف ترین و رایج ترین دارو از این دسته است که در تمام داروخانه ها و به قیمت ارزان موجود است و می توانید بدون نسخه پزشک آنرا خریداری کرده و با خیال راحت مصرف کنید.

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی (آرتیشو) برای درمان یبوست کاربرد دارد

درمان قطعی یبوست با آرتیشو Cynara scolymus

آرتیشو امروزه با استناد به نتایج این آزمایشات به عنوان یک داروی رایج برای درمان سندروم روده تحریک پذیر و نشانه های مرتبط با آن مثل ورم شکم، نفخ و اسهال و یبوست متناوب کاربرد دارد. برای استفاده از آرتیشو به عنوان داروی رفع یبوست، می توانید طبق های گل آن که در بعضی سبزی فروشی ها به فروش میرسد را به صورت تازه مصرف کنید.

مصرف آرتیشو علاوه بر آنکه موجب رفع یبوست می شود، در بسیاری مشکلات روده ای و معده ای نیز اثر درمانی داشته و همچنین موجب تنظیم عملکرد کبد و کاهش سطح تری گلیسیرید خون نیز می شود.

کتان

کتان (بزرک) داروی خوبی برای درمان یبوست است.

درمان یبوست با بزرک (کتان) Linum usitatissimum:

بزرک یا کتان یک ملین است که برای درمان یبوست مزمن بسیار مؤثر است. یک قاشق غذاخوری دانه بزرک را در حداقل ۵ برابر حجم خود آب گرم خیس کنید. برای چند ساعت بگذارید بماند و سپس آنرا بخورید و ترجیحاً همراه با آن آب بنوشید.

این دم کرده ژل مانند، اغلب برای یبوست اثر درمانی خوبی را از خود نشان داده و می تواند سوء هاضمه و اسهال را نیز از بین ببرد. بیماریهای مزمن دستگاه گوارش مثل ریفلاکس اسیدی معده، ازوفاژیت، زخم معده و یبوست مزمن به درمان مداوم با بزرک نیاز دارند.

با مراجعه به هر عطاری در سطح شهر، به راحتی می توانید دانه های بزرک را تهیه کنید. ضمنا بزرک علاوه بر درمان یبوست، می تواند به رفع مشکلات یائسگی نیز کمک کند و همچنین یک مکمل غذایی خوب و منبع غنی امگا-۳ است. بعضی پزشکان بزرک را برای کاهش وزن نیز تجویز می کنند.

درمان یبوست با ریوند چینی Rheum officinalis:

هنگامی که سایر روشهای درمانی مثل افزایش مواد فیبری در رژیم غذایی و یا استفاده از بزرک برای درمان یبوست نتیجه نمی دهند، می توان ریوند را بعنوان یک داروی کوتاه مدت یبوست استفاده کرد.

برای این منظور بایستی دو عدد کپسول نیم گرمی را که داخل آن پودر ریوند چینی ریخته شده است، همراه با مقداری بابونه یا زنجبیل در شب استفاده کرد.

استفاده از ریوند حداکثر تا دو هفته باید ادامه یابد و در صورت حل نشدن مشکل بایستی با پزشک خود مشورت کنید.

تمر هندی Tamarindus indica

تمر هندی Tamarindus indica

درمان علایم یبوست با تمر هندی Tamarindus indica

تمر هندی یکی از خوراکیهای خوشمزه‌ای است که از قدیم در بین ایرانی‌ها جایگاه خوبی داشته و کودکان با خوردن آن علاوه بر دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن، از یبوست نیز رهایی می یابند.

میوه ی تازه یا خشک تمر هندی را می توان به یک نوشیدنی خوش طعم اضافه کرد تا به باز کردن روده ها و رفع یبوست کمک کند.

  1. فرخ

    اینها همش برای روپوشی علایم بیماری یبوست هستن بیماری باید بصورت ریشه ای درمان بشه.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.