×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثربخشی گیاهان “شنبلیله، قره قاط، کاسنی و بابونه” بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع دوم

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر ژیلا طاهرزاده با اشاره به افزایش نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط به دلیل سبک زندگی نادرست، کاهش فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب افزود: بر اساس آمار انجمن دیابت ایران، بیش از ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و حدود ۱۸ درصد از جمعیت بزرگسال در شرایط پیش دیابتی قرار دارند.

وی ادامه داد: عدم کنترل دیابت می‌تواند عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته مغزی باشد و متاسفانه با وجود داروهای شیمیایی متعدد با مکانیسم‌های متفاوت در درمان بیماری دیابت هنوز هم درمانها در دستیابی به هدف درمانی کاملا موفق نبوده است.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به محبوبیت استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌های مختلف در کشور گفت: دسترسی به منابع متعدد گیاهان دارویی در ایران، مقبولیت برای اکثر بیماران و عدم محدودیت تولید یا واردات مواد اولیه، پژوهشگران را بر آن داشت تا برای دستیابی به منبع دارویی گیاهی به عنوان درمان مکمل در کنترل دیابت و پیچیدگی‌های همراه آن مانند بیماری اختلال چربی خون (دیس لیپیدمی) اقدام کنند.

طاهرزاده افزود: در این راستا یک مطالعه بالینی با کنترل دارونما در رابطه با بررسی اثر مخلوط عصاره هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه بر کنترل گلوکزخون در بیماران دیابتی نوع ۲ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی شد و با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی البرز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان به اجرا درآمد.

وی هدف از این مطالعه را بررسی ایمنی مصرف و اثرات کاهندگی قند خون مخلوط گیاهان ذکر شده به عنوان درمان مکمل با متفورمین در بیماران دیابتی با قند خون کنترل نشده، عنوان کرد.

دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که در این مطالعه، مخلوط عصاره هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه در کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی و دارونما به طور مشابه در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کرج البرز فرموله و در بسته‌بندی ۶۰ عددی تهیه شدند گفت: سپس ۸۶ بیمار داوطلب مراجعه کننده به کلینیک دیابت مشهد به صورت تصادفی در ۲ گروه مداخله و کنترل، وارد شدند.

طاهرزاده در خصوص نتایج به دست آمده از انجام این طرح تحقیقاتی افزود: نتایج نشان داد که مصرف کپسول گیاهی می‌تواند بهبود قند خون و کاهش سطح کلسترول و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را به همراه داشته باشد. همچنین، هیچ عوارض جانبی جدی در طی مطالعه مشاهده نشد.

دانشیار گروه فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به نظر می‌رسد که تجویز ترکیب گیاهان دارویی به بیماران دیابتی نوع ۲ می‌تواند به عنوان درمان مکمل برای این بیماران مورد توجه قرار گیرد و نباید جای درمان اصلی را بگیرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.