×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقویت دستگاه گوارش با کنگر فرنگی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: کنگر فرنگی گیاهی دارویی است که در فصل بهار در مناطقی از جمله در خراسان جنوبی می‌روید و به دلیل خاصیت تقویتی برای دستگاه گوارش، مصرف آن در ماه رمضان توصیه می‌شود.

محسن پویان گفت: کنگر فرنگی فواید درمانی بسیاری دارد و مصرف آن خواص مناسبی برای سلامت بدن دارد، کنگر یکی از نوبرانه‌ های فصل بهار است که فواید درمانی زیادی دارد و از آن برای تهیه سوپ، خورش و سالاد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه‌های فروددین و اردیبهشت فصل کنگر فرنگی است، بیان کرد: این گیاه دارای طبیعت گرم و کمی خشک، خودرو بوده و دارای برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه کرفس دارد؛ این گیاه دارای خواص بسیاری برای بدن بوده و برای درمان برخی از بیماری‌ها مفید است.

پویان با بیان اینکه طبیعت و مزاج کنگر فرنگی چون گرم است بهتر است با سرکه خورده شود، افزود: فواید سلامتی کنگر برای حمایت از دستگاه گوارش بسیار شگفت انگیز است. سینارین موجود در کنگر در سرعت بخشیدن به حرکت مواد غذایی و مواد دفعی به روده مؤثر است. این گیاه به طور خودکار احساس نفخ را تسکین می‌دهد تا بتوانید دستگاه گوارش سالم تری داشته باشید.

وی ادامه داد: پتاسیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی خون است چراکه می‌تواند با کاهش اثر سدیم، که یکی از دلایل فشار خون بالا است، آن را در حد نرمال نگه دارد؛ اگر برای فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید، مصرف کنگر می‌تواند از بروز کمبود پتاسیم جلوگیری کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی اظهار کرد: مصرف کنگر برای بیماران دیابتی نیز مفید است چراکه می‌تواند از عوارض آن جلوگیری کند و تحقیقات نشان می دهد که ارتباط غیر مستقیمی بین کیفیت خواب و ترکیبات طبیعی موجود در کنگر وجود دارد. کنگر یکی از قدرتمندترین پربیوتیک های موجود است و هزینه آنها بسیار کمتر از مکمل‌های پربیوتیک است.

پویان ادامه داد: کنگر فرنگی در بسیاری از نقاط کاشته می‌شود و می‌توانیم در ماه مبارک رمضان به ویژه برای وعده افطار از آن به صورت مورد استفاده در سوپ استفاده کنیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که غنچه‌های تازه گیاه که اوایل بهار رشد می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمانی که گل آن باز شد به دلیل بافت سفت و محکم قابل استفاده نیست.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: در کنگرفرنگی ماده‌ای به نام سینارین وجود دارد که برای سلامت کبد و تنظیم اعمال صفرا بسیار مناسب است.

پویان ادامه داد: این گیاه برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است و زمانی که در افطار از سوپ کنگر فرنگی استفاده می‌کنیم به سلامت دستگاه گوارش خود کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این برای تقویت قلب مفید بوده، خون ساز بوده و به دیل املاح و ویتامین‌های فراوان موجود موجود این گیاه برای بدن بسیار مفید است، افزود: مصرف سوپ کنگر فرنگی علاوه بر اینکه از نظر غذایی بسیار مهم است می‌تواند به لحاظ وجود ویتامین‌ها و املاح در آن، از عوارضی که به ویژه در اوایل ماه رمضان ممکن است برای دستگاه گوارش ایجاد شود جلوگیری کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه باعث کاهش و تنظیم کلسترول خون می‌شود، تصریح کرد: باید توجه داشت که کنگر فرنگی‌ هایی را بخریم که برگ آنها باز نشده و سفت و سبز باشند؛ اگر برگ های کنگرفرنگی قهوه‌ای شود، کنگر فرنگی کهنه است و میزان مصرف مناسب این گیاه یک گرم از عصاره آن در روز است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.