×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آخرین آمار تولید و صادرات گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری بازار، ایجاد ارزش افزوده برای صادرات گیاهان دارویی و به حداقل ‌رسانی خام‌ فروشی، ارتقای فناوری ‌های کاشت، داشت، برداشت و فرآوری، دستیابی به ارقام مناسب، احیای رویشگاه‌های طبیعی، زراعی کردن گیاهان دارویی و مرتعی و توجه جدی به توسعه مکانیزاسیون از مهمترین وظایف تعریف شده در وزارت جهاد کشاورزی است که طی سال های اخیر در راستای تحقق این امر تسهیلات ویژه ای نیز به این بخش تخصیص یافته است. به طوری که اقدامات انجام شده در این حوزه موجب شده است در حوزه صادراتی انواع گیاهان دارویی رشد و افزایش های قابل توجهی رقم بخورد. در واقع ایران در حوزه تولید انواع گیاهان دارویی جایگاه خوبی در دنیا دارد و در برخی از گیاهان نیز در جایگاه اول تا سومی دنیا قرار گرفته است. این پتانسیل بالا موجب شده است که طی سال های گذشته به پتانسیل های اقتصادی نهفته در این حوزه بیشتر پرداخته شود.

این در حالی است که توسعه کشت دیم گیاهان دارویی از جمله مورد تاکید بوده که توسط مجریان طرح گیاهان دارویی طی سال های اخیر پیگیری شده است. «حسین زینلی» مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص می گوید: بنا داریم ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی را در شرایط دیم داشته باشیم و تا الان ۴۰ هزار هکتار انجام شده است.

زینلی افزود: البته امیدوار هستیم تا پایان سال و اوایل فروردین آتی که کشت بهاره شروع می شود این ۵۰ هزار هکتار محقق شود. ضمن اینکه در سال آینده هم احتمالا ۵۵ هزار هکتار سطح زیر کشت دیم ما باشد.

ارزش ۱۷۱ میلیون دلاری صادرات زعفران در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲

زینلی همچنین در رابطه با آنچه در حوزه صادرات گیاهان دارویی در سال جاری رقم خورده است گفت: در حال حاضر بر اساس آنچه در ۱۰ ماهه سال رقم خورده است یعنی تا آخر دی ماه حدود ۱۷۷ تن زعفران صادر کردیم و ارزش صادراتی آن به مبلغ ۱۷۱ میلیون دلار بوده است. همچنین در مدت نامبرده میزان گل خشک گل محمدی که صادر شد ۴۶۶ تن و به ارزش ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار دلار بوده است.

وی در خصوص گلاب و دیگر اسانس ها نیز گفت: در بخش گلاب در ده ماهه سال جاری یک میلیون و ۳۵۶ لیتر به ارزش یک میلیون دلار صادر شده است. از سوی دیگر جمع اسانس هایی که صادر کردیم حدود ۶۶۹ تن بوده که حدود ۳ میلیون و ۶۸۳ میلیون دلار هم در این حوزه ارز آوری رقم خورده است.

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به گیاهان دارویی پرورشی گفت: در حوزه گیاهان دارویی پرورشی ۸۳ هزار تن صادرات به ارزش ۳۴ میلیون دلار در ده ماهه سال جاری رقم خورده و نکته جالب توجه اینکه در این حوزه نسبت به سال گذشته یک رشد ۱۰ درصدی به ثبت رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.