×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاه دارویی باریجه با مشارکت زنان روستایی استان زنجان تولید می شود

بهروز گنج خانلو افزود: منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در تولید گیاه دارویی باریجه فعالیت می کند، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز رویشگاه های اصلی این گیاه را در دست مطالعه دارد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر تولید نشا و کاشت گیاه دارویی باریجه در زمین اصلی کشت این گیاه به صورت آزمایشی آغاز شده است، یادآورشد: مطالعات اولیه و آشنایی بیشتر در خصوص نحوه رشد این گیاه نیز در دست بررسی قرار دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کاشت گیاه دارویی باریجه با مشارکت زنان روستایی شهرستان زنجان از پاییز سال گذشته آغاز شده است.
گنج خانلو تاکید کرد: قبل از این در راستای توانمندسازی جوامع روستایی کاشت گیاهان مرتعی نیز در این استان انجام شده است.
وی هدف از کشت گیاهان دارویی با مشارکت جوامع روستایی را، آشنایی ساکنان این جوامع با گیاهان مرتعی و اثرات آنها در زندگی و طبیعت، حفظ عرصه های مرتعی در راستای جلوگیری از تخریب به وسیله شخم و استفاده نکردن از دام مازاد بر ظرفیت مراتع است چرا که استفاده از دام مازاد بر ظرفیت یکی از عوامل تخریب مراتع است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: زنان روستایی باید با اثرات گیاهان مرتعی و دارویی آشنایی بیشتری داشته باشند، چرا که این گیاهان علاوه بر خواص دارویی و صنعتی، در جلوگیری از فرسایش خاک، تلطیف هوا، کنترل آفت و امراض محصولات کشاورزی و بالا بردن میزان ذخیره آب در خاک اثرات قابل توجهی دارد.
گنج خانلو تاکید کرد: آشنایی جوامع روستایی با مزایای بیان شده موجب می شود این افراد در راستای حفاظت از تخریب و تصرف غیرقانونی مراتع، فردی مفید و موثر باشند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۹ روستا در شهرستان زنجان منطقه نمونه برای اجرای همه پروژه های اصلاح، احیا و آبخیز منابع طبیعی این استان است.
گنج خانلو افزود: درزمان حاضر گیاه دارویی باریجه با مشارکت زنان روستایی در روستاهای حاجی کندی، قزل تپه علی قلی، قزل تپه بیات تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: نهال های تولیدی در این روستاها به رویشگاه اصلی خود در روستای چلگان منتقل می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ایران یکی از کهن ترین تمدن های بشری است که با گیاهان دارویی آشنایی داشته و از آن نیز استفاده می کرد.
گنج خانلو اظهار کرد: در ایران هفت هزارو ۵۰۰ تا هشت هزار گونه گیاه وجود دارد که ۲۰۰ گونه از این تعداد، جزو گیاهان دارویی شناخته شده است.
وی یادآورشد: عمده این گیاهان به صورت خام و سنتی جمع آوری، استفاده و صادر می شود که زیره و زعفران در رتبه اول، شیرین بیان، سیر، کتیرا، حنا، روناس، باریجه، تخم گشنیز و آویشن نیز در رتبه دوم گیاهان دارویی قرار دارد و عمده گیاهان دارویی خود رو و جزو گیاهان مرتعی به شمار می رود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: جمع آوری مستقیم گیاهان دارویی موجب شده است تا هزار گونه گیاهی در دنیا در معرض انقراض قرار گیرد.
گنج خانلو اظهار کرد: علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی در پزشکی، این گیاهان در صنعت، کشاورزی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: از پنج گونه گیاه دارویی فقط چهار گونه به صورت سنتی بدون اینکه کشت شود، جمع آوری می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.