×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی بزرگترین بازار استاندارد گیاهان دارویی بزودی در شیراز

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: قول می‌دهم طی مدت ۲ ماه آینده بزرگترین بازارچه استاندارد مبادلات گیاهان دارویی کشور در شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس،‌ پیمان یوسفی‌آذر، گفت: بعضی از استان‌ها یا مناطق در کشور پتانسیل مناسبی دارند ولی آن همت، غیرت، فرهنگ و علاقه مندی در مسئولان آن نقاط وجود ندارد اما در فارس و شیراز این همت و غیرت و فرهنگ وجود دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های آب و هوایی و اقلیمی استان فارس، گفت: فرهنگ مدیریتی که در سطوح دانشگاهی، جهادکشاورزی و مدیریت ارشد استان فارس وجود دارد، امکان رشد فعالیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با تصریح اینکه انصافا به شیراز باید توجه خاصی داشت، افزود: موضوع توسعه گیاهان دارویی در طرح اقتصاد مقاومتی دیده و تهیه و در جلسه گذشته ستاد فرماندهی مطرح شده است. با برطرف شدن ایرادها و تایید در مرکز پژوهش‌ها، به‌زودی مراحل نهایی آن طی خواهد شد و امیدواریم با تصویب این طرح، ردیف بودجه آن پیش‌بینی و بعد از ۳۰ سال زمینه تحقق آن مهیا شود.

یوسفی‌آذر با بیان اینکه در فارس نیازمند ایجاد مارکت و برند هستیم و بعد باید وارد فاز تولید شویم،‌ گفت: نباید اول به‌دنبال تولید محصول بود و بعد از آن سعی در جلب مشتری داشت.

او با یادآوری اینکه فارس پیشینه تولید گیاه شیرین بیان را دارد، گفت: این قول را می‌دهم که در زمان تخصیص اعتبار اولین استانی که تخصیص انجام شود فارس باشد و تا ۲ ماه آینده بودجه‌ای در اختیار جهادکشاورزی قرار می‌دهیم تا زیباترین، استانداردترین و بزرگترین بازارچه مبادلات گیاهان دارویی در شیراز احداث و راه‌اندازی شود.

یوسفی‌آذر با اشاره به بازار گیاهان دارویی در خارج از کشور، گردش مالی این بازار را ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد: بالغ بر  ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار از این بازار متعلق به دمنوش است.

او ابراز امیدواری کرد که در آینده فرآوری استاندارد دمنوش‌های گیاهی ایجاد شود، گفت: براساس آخرین آمار صادرات گیاهان دارویی مربوط به سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار زعفران، ۱۰۰ میلیون دلار گل‌محمدی و ۵ میلیون دلار سایر گیاهان دارویی ارز آوری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  فارس با اشاره به ظرفیت‌های این استان در تولید گیاهان دارویی، دو دلیل عمده را موجب گرایش به سمت گیاهان دارویی دانست و گفت: مهمترین موضوع بحث چالش آب است که باید گیاهانی که نیاز به آب کمتری داشته و ارزش افزوده مناسب‌تری به‌دنبال داشته باشد، تولید کنیم.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به اینکه افزایش ۱۸۰۰ هکتاری کاشت گیاهان دارویی در استان فارس و اجرای طرح خاص توسعه تولید گل محمدی در فارس، گفت: این هنوز مطلوب نیست و باید خیلی فراتر از این تلاش کرد زیرا شرایط بحرانی آب به‌گونه‌ای است که نمی‌توان قدم‌ها را به شکل عادی برداشت.

رئیس جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه یکی از آرزوهای او ایجاد مرکز تجاری گیاهان دارویی منطقه در شیراز و فارس است، گفت: در سفر معاون وزیر کشاورزی آلمان به استان فارس این استان معین گیاهان دارویی شناخته شد چون این ظرفیت را دارد و ما به دنبال کشت قراردادی و بازار رسانی هستیم .

قاسمی با بیان اینکه روند مهاجرت از روستا به شهر در فارس و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان است، گفت: تولید و فرآوری گیاهان دارویی در روستاها، راهکاری است که می‌توان با اجرای آن روند مهاجرت را کند و متوقف کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.