×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم، میترا مجدزاده در جلسه هم‌اندیشی مقدمات برگزاری همایش اسانس ایران در کاشان اظهار داشت: تفاوت سطح زیرکشت گل محمدی در کاشان، فارس و کرمان به‌واسطه آن است که کشت‌‌های کاشان در حوزه گل محمدی آبی و در استان‌های فارس و کرمان به‌صورت کشت دیم است.

وی افزود: ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته‌شده و با توجه به استعلام از استان‌ها و شرایط اقلیمی کشور،  کشت گیاهان دارویی بر اساس آبی و دیم طبقه‌بندی‌شده است همچنین ۵۰ هزار هکتار گل محمدی به صورت آبی و ۱۰۰ هزار هکتار مابقی به گیاهان دارویی اختصاص پیدا می‌کند.

معاون اداره‌کل گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت کشاورزی تأکید کرد: در حوزه کشت‌های دیمی ۷۰ هزار هکتار برای کل گیاهان دارویی و نیز گل محمدی پیش‌بینی‌شده است، علاوه بر این ۷۰ هزار هکتار برای کشت زعفران در این چشم‌انداز موردتوجه قرارگرفته و مابقی تا سقف موردنظر به سایر گیاهان دارویی شامل عناب و زرشک با محوریت بخش خصوصی تعلق دارد.

وی بیان کرد: ایران در صادرات گل محمدی، گلبرگ و گلاب مقام نخست دنیا را دارد، ولی در بحث صادرات اسانس رتبه نخست متعلق به ایران نیست که این موضوع موردتوجه سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است.

مجدزاده افزود: براساس چشم‌انداز ۲۰۵۰ این سازمان، ارزش تجارت اسانس باید به ۵تریلیون دلار در دنیا برسد که بر این اساس، اسانس، تولید و صادرات آن جزء اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون اداره‌کل گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد: خردادماه ۱۳۹۲ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، این سند دولت را مکلف به حمایت از تولید، پرورش، صادرات گیاهان دارویی می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.