×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، محمد میری اظهار کرد: رویکرد مهم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توسعه کشت گیاهان کم‌ آب‌ بر بویژه گیاهان دارویی با هدف افزایش بهره وری و درآمد کشاورز است که به عنوان یک طرح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان ۳۳ هزارو ۷۸۳ هکتار با میزان تولید ۲۹ هزارو ۵۴۸ تن محصول خشک بود، که با ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار افزایش نسبت به سال پیش از آن، حدود ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

وی حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی را شامل پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، تامین بذر و نشای مورد نیاز، تسهیلات و کشت‌های قراردادی عنوان کرد و خاطر نشان کرد:  طبق برنامه عملیاتی که برای توسعه گیاهان دارویی برنامه ریزی شده، توسعه گیاهان دارویی یک ساله ، گیاهان دارویی چندساله توسعه یافته ، گیاهان دارویی چندساله در حال توسعه و گیاهان دارویی مورد هدف در زمین‌های شیب دار و منابع طبیعی، پیش بینی شده که با توجه به تنوع آب و هوایی و تنوع گیاهان دارویی موجود و نیاز بازار، الگوی کاشت هر منطقه مشخص و اعتبار مورد نیاز طرحها بر مبنای سطح کشت سالانه و هزینه اجرای کاشت گیاهان دارویی هر پروژه برآورد شده است.

میری یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه می‌توانند برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان ورود کنند.

وی ادامه داد: در زنجیره گیاهان دارویی این استان بر خلاف رشته های دیگر کشاورزی و صنعت، افرادی اکثرا دارای تحصیلات عالی فعالیت کرده و اقتصادی  کار می کنند و این از رموز موفقیت این حوزه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت نقش صنایع تبدیلی در این بخش است، گیاهان دارویی گاهی به وفور کشت می شوند و به صورت خام بدون هیچگونه فرآوری عرضه می شوند در حالی که همین گیاهان دارویی با اندکی فرآوری به قیمتی چند برابر به دست مصرف کننده می رسد بنابراین در حوزه های مرتبط با صنایع تبدیلی و فراوری و صادرات این محصولات نیاز است تا اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه مشکل فروش گیاهان دارویی است که با قیمتی اندک باید عرضه شوند در حالی که اگر صنایع تبدیلی در این بخش وجود داشته باشد این گیاهان دارویی با قیمیت بیشتر فروخته شده و درآمدزایی خوبی به همراه دارند.

میری با اشاره به اینکه سال قبل بالغ بر ۲۹ هزار تن گیاه دارویی از این سطح زیرکشت برداشت شد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، جهاد کشاورزی استان در زمینه (تولید نشا، خرید و توزیع بذر گیاه ، پرداخت تسهیلات مورد نیاز و پرداخت یارانه برای توسعه و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار و مستعد ، مکانیزه کردن کشت برخی گیاهان دارویی مثل زیره سبز، ایجاد بازارچه گیاهان دارویی شرق کشور ،راه اندازی بورس زیره برای اولین بار در کشور، هماهنگی انعقاد قرارداد خرید توافقی محصول در برخی شهرستانها توسط تشکلهای فعال در این حوزه و همچنین برگزاری بیش از ۶۰ کارگاه آموزشی ترویجی و ارایه مشاوره کارشناسی و فنی )بهره‌برداران را مورد حمایت قرار داده است.

وی  با بیان اینکه  طی سال های اخیر حمایت های خوبی  و توجه ویژه ای به گیاهان دارویی شده است، ابراز کرد: تولید، بازاریابی، فراوری و بسته‌بندی مناسب و صحیح در زمینه توسعه گیاهان دارویی تاثیرگذار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امسال تمرکز ما بیشتر بر محصولات مزیت‌دار به ویژه گیاهان دارویی، آموزش و ترویجی، توسعه صنایع فراوری و تبدیلی مرتبط است که با توجه به توسعه این نوع محصولات ، تکمیل زنجیره تولید بایستی بیش از پیش مورد توجه قرا گیرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.