×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نکاتی برای انتخاب نوع خشک کن گیاهان دارویی

اولین قدم تعیین ظرفیت مناسب خشک کردن برای یک یا چند خشک کن است. همچنین بررسی اقتصادی باید صورت گرفته و قیمت خشک کردن محاسبه شود. برای خشک­ کن های نواری که به تجهیزات بیشتری نیاز دارند، تولید گیاهان دارویی و معطر باید با تولید میوه ها و سبزی ها همراه بوده و سیستم خشک کن برای این محصولات نیز بکار گرفته شود. در اینصورت یک سری فرایندهای پیش از خشک کردن نیز مورد نیاز خواهد بود که تجهیزات دیگری لازم دارد.

انتخاب خشک کن به نوع محصولات نیز بستگی دارد. اگر بخواهیم گیاهان حجیم را خشک کنیم، بدون انجام برخی عملیات پیش از خشک کردن مانند برش دادن و جدا کردن ساقه ها، خشک کن تونلی و خشک کن نواری مناسب نیست. از طرف دیگر خشک کردن گیاهان برش یافته در خشک ­کن های ناپیوسته موفقیت آمیز نخواهد بود. خشک کن نواری برای خشک کردن گل هایی که بلافاصله بعد از برداشت قرار است خشک شوند و همچنین برای خشک کردن چندین نوع محصول مختلف مناسب نیست زیرا تنظیم کردن آن برای مواد گیاهی غیر یکنواخت دشوار است. این نوع خشک کن برای خشک کردن گیاهان دارویی رشد یافته در مزارع کوچک و دوردست مناسب است. فواصل دور باعث افزایش قیمت محصول و افت کیفیت آن می شود. به طور کلی فاصله زمانی بین برداشت و خشک کردن نباید از ۳ ساعت بیشتر شود. این فاصله زمانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. دمای بالا و رطوبت بالای هوا باعث کاهش زمان نامبرده می شود.

امروزه عمدتا از سیستم خشک کردن غیر مستقیم استفاده می شود. در این سیستم از گازهای حاصل از سوخت برای خشک کردن به طور مستقیم استفاده نشده، بلکه برای گرم کردن هوا که عامل خشک کننده است به کار می روند. در خشک کردن گیاهان دارویی استفاده ی مستقیم از گازهای حاصل از سوختن ممنوع است.

انتخاب سوخت از لحاظ قیمت تمام شده انرژی بسیار مهم است. ارزان ترین سوخت ها به ترتیب شامل گاز طبیعی و بعد از آن از گازوئیل و نفت سنگین می باشند. قیمت نفت سبک معمولا بیشتر از سایر سوخت ها است. قیمت سوخت بستگی به شرایط منطقه و میزان مالیات انرژی دارد. هر ماده سوختنی به یک عامل آتش زای مناسب نیاز دارد. قیمت عامل آتش زا برای نفت سبک از بقیه کمتر است. بازده سوخت گاز طبیعی و گازوئیل از همه بالاتر و میزان تولید آلودگی آنها از همه کمتر است. سوخت های جامد مانند زغال سنگ هم به عنوان سوخت می توانند استفاده شوند ولی به یک مشعل گرمکن و تبادلگر گرمایی مخصوص نیاز دارند.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.