×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ساخت دستگاه اسانس‌گیری با قابلیت خشک‌کردن میوه‌ و گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری آنا؛ شرکت توسعه آتیه صنعت ماشین‌آلات اردبیل (واحد‌ فناور) با تولید محصولات باکیفیت در زمره شرکت‌های مطرح در زمینه کاری خود قرارگرفته و موفق به کسب عناوینی مانند تولیدکننده نمونه و فناور برتر شده است.

با توجه به وجود ضایعات محصولات کشاورزی و باغی در کشور و به دلیل نبود فرآوری در محصولات، خالی بودن جایگاه صنایع تبدیلی در این عرصه کاملاً مشهود است؛ بنابراین این واحد فناور تلاش کرده تا با تولید دستگاه‌های صنایع تبدیلی ازجمله دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر از باغداران و کشاورزان در عرصه تولید حمایت کند.

خبرنگار خبرگزاری آنا به عنوان رسانه دیده‌بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در راستای معرفی هسته‌ها، واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات، نوآوران و فناوران با حسن عبدالله‌زاده مدیر واحد فناور «توسعه آتیه صنعت ماشین‌آلات» مستقر در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت‌و‌گو کرده و جزئیاتی از حاصل کار و کارکردهای این واحد او را جویا شده است.

عبدالله‌زاده با تشریح فعالیت‌های واحد فناور متبوع خود اظهار کرد: گروه توسعه صنعت ماشین‌آلات اردبیل با ارتقای دانش فنی خود از سال ۱۳۸۹ به‌عنوان تولیدکننده ماشین‌آلات صنایع تبدیلی و غذایی وارد عرصه تولید و صنعت کشور شد و با پشتوانه دانش فنی و پشتکار کارکنان متعهد و دلسوز خود، سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به‌عنوان تولیدکننده نمونه کشور در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی منتخب و سال ۱۴۰۰ به‌عنوان فناور برتر استان اردبیل انتخاب شد.

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با توسعه فناوری‌های جدید

وی افزود: اکنون این گروه صنعتی با برند تجاری ماشین‌سازی اردبیل در زمینه اجرا و راه‌اندازی خط تولید چیپس سیب‌زمینی، سیب‌زمینی فرنچ فرایز IQF، دستگاه خشک‌کن در ظرفیت‌های مختلف و تجهیز کارخانه‌جات شیر و تولید رب و خط تولید لواشک و … حرفی برای گفتن دارد. کیفیت دستگاه‌های تولیدی در این شرکت بعد از تحقیق و بررسی و انجام آزمایش‌ها مختلف از سوی انجمن واحد‌های خدمات فنی و مهندسی صنایع و معدن استان اردبیل (TECA) مورد تأیید قرارگرفته است.

مشاور کسب‌وکار صنایع غذایی و تبدیلی گفت: برای کسب اعتبار و رقابت در بازار، فعالیت‌های واحد فناور بر اساس کنترل کیفیت دستگاه در زمان تولید، کنترل کیفیت دستگاه بعد از پایان پروژه و زمان ترخیص کالا و همکاری با واحد تحقیق و توسعه در راستای آزمایش روی محصولات جدید ازجمله دستگاه اسانس‌گیر و عرق‌گیر طبیعی، دستگاه خشک‌کن میوه و سبزی بوده است.

عبدالله‌زاده عنوان کرد: اصولاً لازمه پیشرفت صنایع غذایی، رشد بی‌وقفه بخش کشاورزی خواهد بود؛ بنابراین شرکت ارتباطی سودمند بین صنعت و کشاورزی ایجاد کرده تا با تکمیل فرآیند تولید محصولات کشاورزی آنها را به‌صورت بهینه آماده ورود به بازار مصرف کند. در این راستا از فناوری‌های جدید توسعه کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی برای افزایش کیفیت و کمیت محصولات استفاده شده و یکی از اقدامات این بخش طراحی دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر و عرق‌گیر همزمان با خشک‌کردن میوه‌جات و گیاهان دارویی بوده که روش‌های سنتی قبلی را کاملاً منسوخ می‌کند.

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با توسعه فناوری‌های جدید

فارغ‌التحصیل رشته صنایع از دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در راستای ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای برای دانشگاه این واحد فناور هرساله با عقد قرارداد مشترک مبلغی به‌عنوان اجاره‌بها به این واحد دانشگاهی پرداخت می‌کند و از بدو تأسیس همیشه بر آن بوده که به نحوی از ضایعات باغی و کشاورزی بکاهد تا با این روش باعث حفظ سرمایه‌های مالی کشاورزان و باغداران شود.

فعال صنعت ماشین‌‌سازی ادامه داد: با توجه به ضایعات محصولات کشاورزی و باغی در کشور و به دلیل عدم فرآوری محصولات، خالی بودن جایگاه صنایع تبدیلی در این عرصه کاملاً مشهود است. بر این اساس همه سعی و تلاش شرکت بر آن بوده تا با تولید دستگاه‌های صنایع تبدیلی ازجمله دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر از باغداران و کشاورزان در عرصه تولید حمایت شود.

عبدالله‌زاده اضافه کرد: میوه خشک علاوه بر اینکه در کشور مصرف می‌شود در خارج از کشور نیز بسیار پرطرفدار بوده و از آنجا که بعضی از میوه‌های ایران در کشور‌های دیگر کشت نمی‌شود، می‌تواند انتخاب خوبی برای صادرات میوه خشک به این کشور‌ها باشد. نکته مهم دیگر این است که نه تنها میوه؛ بلکه هر محصول آبدار و رطوبت دار را می‌توانید با دستگاه خشک‌کن میوه مانند انواع میوه، سبزیجات، آجیل، گوشت و غذای حیوانات را خشک‌ کنید.

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی با توسعه فناوری‌های جدید

وی با برشمردن نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور بیان کرد: با توجه به داشتن گواهینامه ثبت اختراع دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر کم‌لطفی‌هایی در زمینه مراحل دانش‌بنیانی این شرکت داشتیم و حمایتی هم در این زمینه از بابت رفع مشکل از شرکت ماشین‌سازی اردبیل نشده است. از بابت تسهیلات بانکی هم هیچ حمایتی از شرکت ما نشده؛ زیرا شرکت‌های تولیدی نیاز به تسهیلات با بهره کم دارند نه ۱۸ درصد.

فعال فناور در حوزه ماشین‌سازی با بیان اینکه  رشد و شکوفایی مراکز رشد در همه واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سود خوبی را برای هر واحد دانشگاهی فراهم خواهد آورد، توضیح داد: با توجه به همه‌گیر بودن بیماری کرونا در زمینه تولید رکود اتفاق افتاد و تقاضا برای خرید ماشین‌آلات صنایع غذایی هم کم شد؛ بنابراین یک شرکت جانبی برای تولید ماسک طبی ایجاد کردیم تا کمی از آسیب اقتصادی ناشی از کرونا جبران کنیم؛ البته با توجه به برخی مغایرت‌های موجود در قرارداد منعقده با دانشگاه پس از چند ماه فعالیت مجبور شدیم این خط تولید را به خارج از مرکز رشد انتقال دهیم که اگر این اتفاق نمی‌افتاد بهتر می‌شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.