×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازار گیاهان دارویی در استان مرکزی عقب ماند!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مجتبی جلالوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی مزیت صادراتی ندارد البته ممکن است در سال های آینده این مزیت ایجاد شود.
وی افزود: در سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تقریبا ۳۰۰ هکتار بوده و امسال این میزان تولید به ۹۵۰ هکتار رسیده و میزان محصول تولیدی بالغ بر ۵۵۰ تن است.
رییس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲۴ میلیارد دلار بوده که این میزان عدد سنگینی است و قطعا تا سال ۲۰۵۰ رقم قابل توجهی خواهد شد، چرا که میزان گرایش دنیا به سمت گیاهان دارویی در حال افزایش است و بسیاری داروهای شیمیایی تا آن زمان حذف خواهد شد، اما در کشور و همچنین در استان مرکزی به این موضوع توجه زیادی نشده و قطعا از این بازار عقب مانده‌ایم.
جلالوندی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار گونه گیاه در جهان وجود دارد که ۲۵۰۰ گونه آن دارویی است و ۷۰۰ گونه دارویی در ایران قابلیت تولید شدن دارد.
رییس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اراک با بیان اینکه از استان مرکزی در سال گذشته ۵ تن گیاه دارویی صادر شده، گفت: درخصوص محصول زعفران مشکل فروش و بازاریابی وجود دارد و مشکل اصلی، صادرات محصول به صورت خام است. این محصول خام در کشورهای دیگر فرآوری شده و با برند همان کشور به فروش می رسد، بر همین اساس ایجاد بازار برای آن نیازمند برنامه ریزی مناسب است.
جلالوند بیان کرد: نبود سیستم مکانیزاسون و نبود بازار از مشکلات اصلی این حوزه است. توجه ویژه به گیاهان دارویی و محصولات تولیدی استان بویژه گل محلات و محصولات شیلاتی استان می‌تواند ارزآوری بالایی برای استان داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.