زرد چوبه: ضد سرطان

سازمان جهانی سلامتی تأثیر زردچوبه برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل دل درد، بی‌اشتهایی و سوزش معده را به اثبات رسانده است. زردچوبه باکتری موسوم به هلیکوباکترپیلوری عامل زخم معده را از بین می‌برد. بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته این خاصیت زردچوبه مدیون ماده‌ای به نام کارکامین است. این ماده علاوه بر رفع مشکلات گوارشی، قدرت زیادی در جهت پیشگیری از سرطان دارد. میزان مصرف: روزانه ۳ الی ۴ نوک انگشت زردچوبه برای بدن کافی است. البته به نظر می‌رسد که کارکامین به راحتی جذب بدن نمی‌شود برای همین این ادویه باید همراه اندکی روغن طبخ شود.

 

فلفل سیاه: ضد درد

بر اساس یک پژوهش آلمانی، کپسایسین (ماده‌ موجود در فلفل)، درد را کاهش می‌دهد. گفتنی است که استفاده از پمادهای ضد درد با پایه‌ کپسایسین برای تسکین دردهای ناشی از آرتریت و آرتروز به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسیده است.

 

فلفل قرمز: هضم غذا

فلفل قرمز به هضم غذا کمک می‌کند. در سال ۲۰۰۲، یک پژوهش ایتالیایی نشان داد که این ادویه برای رفع احساس خستگی بسیار موثر است. خواص فلفل قرمز نیز مدیون کپسایسین است. این ماده قدرت تحریک ترشحات معده را دارد و به این ترتیب باعث هضم بهتر غذا می‌شود. میزان مصرف: درصورتی که مشکل گوارشی دارید مصرف روزانه ۱ الی ۲ نوک انگشت فلفل قرمز همراه غذا کافی است.اگر به فلفل حساسیت دارید و یا از سندرم روده‌ تحریک ‌پذیر رنج می‌برید از مصرف فلفل خودداری کنید.

 

زنجبیل: ضد تهوع

بر اساس یک پژوهش آلمانی و یک پژوهش آمریکایی که همزمان در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت، مشخص شد زنجبیل خاصیت ضد تهوعی دارد. به بیان روشن، زنجبیل از استفراغ و حالت تهوع پیشگیری می‌کند و یا آن‌را متوقف می‌سازد. این خاصیت زنجبیل به دلیل وجود موادی از قبیل gingerol، shogaols و zingerones می‌باشد که تحریکات تهوع‌زای معده را کاهش می‌دهند. میزان مصرف: درصورتی که احساس تهوع دارید یک سوم قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یا یک تکه زنجبیل تازه می‌تواند چاره ساز باشد. می‌توانید از این ادویه‌ مفید به‌صورت خام، دم کرده و یا از پودر آن در غذای‌تان استفاده کنید.

 

دارچین: پایین آمدن قند خون

بر اساس پژوهشی که محققان پاکستانی در سال ۲۰۰۳ انجام داده‌اند، دارچین به پیشگیری یا درمان دیابت کمک می‌کند. مصرف روزانه ۳ تا ۶ گرم عصاره‌ دارچین (به مدت ۴۰ روز)، قند خون مبتلایان به دیابت نوع ۲ را به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد، تری گلیسرید را به میزان ۲۳ تا ۳۰ درصد و کلسترول مضر خون یا LDL آنها را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۶ روی ۷۹ فرد انجام گرفت نیز نتایج یکسانی را ارائه داد.

دکتر بئاتریس رینال، متخصص تغذیه می‌گوید: «دارچین بالا رفتن میزان قند خون بعد از اتمام غذا را کاهش می‌دهد و به مبتلایان به دیابت و یا افرادی که در شرف ابتلا به آن هستند این امکان را می‌دهد تا در تغذیه‌ خود کمتر دچار مشکل شوند». میزان مصرف: روزانه ۱ قاشق غذاخوری در غذا.

 

شاخه میخک: تسکین دندان درد

جویدن شاخه‌ میخک روش بسیار خوبی برای کاهش دندان درد (تا رسیدن به دندان پزشک) است.
به گفته‌ دکتر رینال میخک حاوی اوژنول است که این ماده، ضد التهاب، ضدعفونی کننده و همچنین بی‌حس کننده موضعی محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند باعث تسکین درد شود. روش استفاده: ۱ یا ۲ شاخه میخک را له کنید و تا زمان رسیدن به دندان پزشک روی دندان دردناک بگذارید.

 

زعفران: ضد افسردگی

نتایج دو پژوهش ایرانی که روی افراد مبتلا به افسردگی خفیف انجام گرفت حاکی از آن است که زعفران برای درمان علائم افسردگی از دارونماها یا placebo مؤثرتر عمل می‌کند. در یکی از این پژوهش‌ها محققان به مقایسه‌ اثرات زعفران و داروی فلوکستین fluoxetine دست زدند و به این نتیجه رسیدند که زعفران به اندازه‌ این دارو موثر است. البته تا امروز علت خاصیت ضد افسردگی این ادویه سرخ بر محققان پوشیده مانده است. در طب سنتی ایرانی افسردگی را با زعفران درمان می‌کردند. میزان مصرف: به طور مرتب از زعفران در طبخ غذاهای‌تان استفاده کنید البته درصورت امکان؛ چون زعفران ادویه‌ گرانی است.