×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وضعیت معامله زعفران در بورس کالا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد در مراسم آغاز رسمی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران گفت: قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد که در سال نخست ۳۱۷۳ قرارداد به ارزش ۶۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که با توسعه زیر ساخت ها و استقبال سرمایه گذاران طی سال ۱۳۹۶ معامله چهار میلیون و ۲۴۶ هزار و ۷۵۴ قرارداد به ارزش۶۵۷ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال در بازار آتی سکه به ثبت رسید.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۷۴ قرارداد سکه به ارزش ۲۶۸ هزار و۴۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص ویژگی های دارایی پایه در قراردادهای آتی اظهار کرد: نوسان پذیری قیمت دارایی پایه که تحت تاثیر عواملی همچون نوسانات فصلی، شرایط جوی، کمبود نقدینگی کشاورزان و صادرکنندگان، حضور واسطه‌ها و نوسانات نرخ ارز است، یکی از ویژگی های انتخاب دارایی پایه در قراردادهای آتی است. همچنین تعیین قیمت دارایی پایه بر اساس سازوکار رقابتی و عدم دخالت دولت، فراوانی دارایی پایه در بازار و استاندارد پذیری دارایی پایه نیز دیگر ویژگی های مطرح برای انتخاب دارایی پایه مناسب در بازار آتی به شمار می رود.

سلطانی نژاد ادامه داد: وجود فعالان قابل توجه که در خصوص قراردادهای آتی زعفران شامل زعفرانکاران، خریداران محلی، عمده فروشان، صادرکنندگان، کارخانجات بسته بندی، واسطه‎ها، تعاونی‎های تولیدی‎، شرکت‎های تولید کننده مواد غذایی و نیز تولیدکنندگان مواد دارویی و گیاهی می شود، از موارد مهم برای انتخاب دارایی پایه در قراردادهای آتی است. در این میان، حجم قابل قبول معاملات در بازار نقدی دارایی مورد نظر و وجود مرجع قیمت نقدی معتبر برای دارایی پایه نیز از موارد دیگری است که در این رابطه می توان به آنها اشاره کرد.

سلطانی نژاد به پذیرش زعفران در بازار فیزیکی بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت:پذیرش این محصول حوزه کشاورزی در سال ۱۳۸۹ در بورس کالای ایران انجام شد و در سال ۹۵ شاهد معامله ۱۲ هزار گرم زعفران در بورس بودیم که این رقم در سال ۹۶ به ۱۲۱ هزار گرم افزایش یافت. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از هفت میلیون و ۵۰ گرم زعفران در تالار کشاورزی معامله شده که انتظار می رود این رقم تا پایان سال با افزایش چشمگیری همراه شود.

به گفته وی، پذیرش زعفران در بازار گواهی سپرده کالایی نیز در سال ۹۵ اجرایی شد و طی آن سال ۷۹۸۱ گرم از این محصول در قالب گواهی سپرده در بورس کالا معامله شد.وی ادامه داد: در سال گذشته نیز بیش از یک میلیون و ۲۶۲ هزار گرم زعفران در بازار گواهی سپرده کالایی مورد دادوستد قرار گرفت و این رقم در سال جاری تاکنون به ۲۶۲ هزار و ۵۲۲ گرم رسیده است.

 

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از امکان حضور و دریافت کد معاملات بازار مشتقه برای خارجی ها خبر داد و گفت: علاوه بر معامله گران داخلی، خریداران خارجی نیز می توانند با دریافت کد معاملاتی بورس کالا، در معاملات نقدی و مشتقه زعفران حضور یابند.

سلطانی نژاد در خصوص فرآیند تدوین مشخصات قرارداد آتی زعفران اظهار کرد: برای راه اندازی این معاملات ابتدا مطالعات امکان‎سنجی و طراحی امیدنامه انجام شد و جلساتی با حضور کارشناسان حوزه زعفران در خصوص طراحی مشخصات قرارداد برگزار شد. در ادامه این فرایند، مشخصات این قرارداد در تاریخ ۱۳۹۷.۰۲.۱۷ در هیئت مدیره بورس کالا به تصویب رسید و در نهایت هیئت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری این مشخصات را مورد تصویب قرارداد.

وی در ادامه به بیان این مشخصات برای دارایی پایه قراردادهای آتی زعفران پرداخت و گفت: دارایی پایه این قرارداد زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) بوده و اندازه هر قرارداد شامل ۱۰۰ گرم زعفران نگین است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در این معاملات حد نوسان مجاز برای قیمت روزانه حداکثر مثبت و منفی سه درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و حجم هر سفرش حداکثر تا ۲۵قرارداد است.

این مقام مسئول در خصوص ساعات معاملاتی قراردادهای آتی زعفران و سقف مجاز موقعیت های تعهدی باز اظهار کرد: معاملات قراردادهای آتی زعفران شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ بوده و اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار مشتقه می توانند در هر نماد معاملاتی ۱۰۰۰ موقعیت اتخاذ کنند. اشخاص حقوقی نیز می توانند در هر نماد معاملاتی ۱۰۰۰ موقعیت بگیرند که این میزان تا ۱۰ درصد موقعیت های تعهدی باز در آن نماد در بازار قابل افزایش است.

سلطانی نژاد در خصوص کارمزد این معاملات نیز گفت: در راستای حمایت از بخش کشاورزی کارمزد این معاملات برای سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا صفر در نظر گرفته شده و کارمزد کارگزاران نیز به ازای معامله هر قرارداد ۲۰۰۰ ریال تعیین شده است.

وی به برگزاری جلسات هم اندیشی با نهادهای ذی ربط اشاره کرد و گفت: در راستای راه اندازی قراردادهای آتی زعفران پنج جلسه تخصصی میزکالایی با موضوع بررسی مشخصات قرارداد آتی زعفران برگزار شد. همچنین جلسات هم اندیشی و فرهنگ‎سازی با فعالان حوزه زعفران در تهران و شهرستان‎ها (تربت حیدریه، زاوه، شادمهر، مشهد، فریمان و کاشمر) و نیز جلسات متعدد تخصصی با شرکت‎های کارگزاری به منظور هم‎اندیشی و کسب آمادگی‎های لازم برگزار شد تا نقطه نظرات نهادهای ذی ربط و فعالان حوزه زعفران را برای آغاز این معاملات جویا شویم.

سلطانی نژاد از بحث های آموزشی نیز سخن گفت و در خصوص آموزش معاملات این قراردادها به کشاورزان و زعفرانکاران اظهار کرد: در راستای آموزش فعالان این حوزه با بورس کالا و نحوه معامله قراردادهای آتی زعفران و فرهنگ سازی بیشتر، از نماد زعفران در سامانه مجازی بازار مشتقه بورس کالا رونمایی شد.

وی افزود: همچنین تهیه بروشورها و مستندات آموزشی مختص زعفران، برگزاری ۱۸۰۰ نفر ساعت کلاس آموزشی حضوری در تهران و شهرستان‎ها، برگزاری ۳۵۰نفر ساعت کلاس آموزشی غیرحضوری و انتشار مقالات مرتبط آموزشی و تحلیلی در نشریات از دیگر اقدامات آموزشی در این رابطه بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان به اقدامات اجرایی راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران اشاره کرد و گفت: تصویب کارمزدهای معاملات در سازمان بورس و اوراق بهادار، هماهنگی با شرکت‎های نرم افزاری و کارگزاران جهت انجام معاملات به صورت آنلاین، انجام معاملات زعفران به صورت تستی در روز سه‎شنبه مورخ ۱۳۹۷.۰۳.۰۱ و در نهایت راه اندازی معاملات واقعی قراردادهای آتی زعفران در روز جاری از اقدامات اجرایی برای راه اندازی این معاملات بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.