×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در خداآفرین

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌احمدعلی اسدپور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به تنوع آب و هوایی ویژه منطقه و وجود بیش از ۶۰ هزار هکتار از جنگل های ارسباران اشاره و اظهار کرد: بیش از ۱۳۰۰گونه گیاهی در این جنگل ها وجود دارد که برای حفاظت، نگهداری، توسعه و احیای این گونه ها ایجاد یک مرکز و پایگاه علمی و تحقیقاتی در این شهرستان ضرورت دارد.

وی افزود: تامین اعتبارات برای تکمیل ساختمان این مرکز در روستای کلاله بخش منجوان به منظور ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات باید در سطح ملی و استانی و با همکاری تمامی دستگاه ها انجام بگیرد.

اسدپور با تاکید بر ارایه طرح و برنامه ریزی مناسب در زمینه تحقیقات علمی گیاهان دارویی، گفت: با همکاری منطقه آزاد ارس و کارشناسان و متخصصان جهاد کشاورزی برای حفاظت و توسعه گیاهان دارویی در این مرکز باید طرح های عملیاتی ارایه شود.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش می شود دومین همایش ملی صیانت از جنگل های ارسباران سال آینده در خداآفرین برگزار شود، اصلی ترین پتانسیل این شهرستان را با وجود جنگل های ارسباران و گیاهان دارویی عنوان کرد که باید به صورت باغ گیاه شناسی زنده، حفاظت شود.

حسن منیری فر با بیان اینکه جنگل های غنی ارسباران به دلیل تنوع گیاهی و ژنتیکی مورد توجه محققین خارجی است، گفت: برای جلوگیری از استفاده بی رویه از سوی عوامل انسانی و از بین رفتن این گونه ها، ایجاد پایگاه دایمی تحقیقات به منظور حفاظت و تحقیق علمی در مورد این گیاهان ضرورت دارد.

وی با اشاره به وجود اولین ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور در خداآفرین، اظهار کرد: در این ایستگاه انواع پروژه های تحقیقاتی در زمینه اصلاح نژاد جمعیت بوقلمون بومی با هدف افزایش تولید بوقلمون و تخم آن جهت استفاده بهره برداران انجام می شود که با این اقدام و با اصلاح نژاد در طول ۲۲سال گذشته در حال حاضر سه برابر جمعیت اولیه تخم بوقلمون از نژاد اصلاح شده برداشت می شود.

منیری فر با بیان اینکه افزایش راندمان، استفاده بهینه از منابع غذایی، کاهش هزینه های پرورش و استفاده بهینه از منابع انرژی نیازمند اجرای پروژه های تحقیقاتی می باشد، گفت: با ادامه تحقیقات و طرح های پژوهشی جوجه یک روزه در این مرکز تولید و هر سال بیش از ۳۰ هزار قطعه جوجه بوقلمون در سراسر کشور توزیع می شود.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده جوجه گوشتی یک روزه نیز در این مرکز تولید شود و با اجرای پروژه های ترویج، تولید و درآمدزایی در این ایستگاه، کشور از جوجه های وارداتی بی نیاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون خداآفرین اولین و تنها ایستگاه تحقیقاتی کشور است که ۲۶ سال قبل برای انجام طرح های تحقیقاتی در مورد بوقلمون و نیز طرح های آبخیزداری تاسیس شده است.

این ایستگاه با مساحت ۱۱۷هکتار در ۳۵ کیلومتری غرب این شهرستان در روستای تاتار بخش منجوان واقع شده است.

شهرستان خداآفرین با جمعیت حدود ۳۴هزار نفر و با مساحت یکهزار و ۵۲۵ کیلومترمربع در همجواری با مرزهای ایران با ارمنستان و نخجوان واقع شده و شغل غالب مردم آن کشاورزی و دامداری می باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.