×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیگیری ثبت جهانی رازیانه شهرستان رزن

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الله شهبازی یکشنبه ۹ مهر در چهارمین جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت محصول رازیانه روستای سلطان‌آباد رزن، اظهار کرد: در سازمان خواربار جهانی فائو بخشی به نام ثبت میراث نظام‌های تولیدات کشاورزی تمام دنیا وجود دارد که ثبت جهانی تولیدات کشاورزی کشورهای مختلف را انجام می‌دهد و در این رابطه در کشور ایران در استان همدان و چند استان دیگر ثبت جهانی چند محصول کشاورزی در دست پیگیری بوده و شروع شده است.

وی افزود: استان همدان از دو ثبت جهانی، ثبت جهانی سیر را انجام داده و مورد دوم نیز منتظر ابلاغ است و برای ثبت جهانی محصول سوم استان همدان، از سال گذشته مکاتبات ثبت جهانی رازیانه رزن انجام شده و براساس آخرین اطلاعاتی که  امروز از مؤسسه پژوهش وزارت جهاد کشاورزی گرفته‌ایم در حال حاضر به دنبال تهیه پروپزال و مقدمات و مدارک و مستندات که برای این موضوع نیاز داریم، هستند و همه دستگاه ها باید با هم‌افزایی و مشارکت در ثبت جهانی رازیانه رزن به عنوان میراث دار تولید رازیانه کمک کنند تا کار را پیش ببریم.

شهبازی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی رازیانه رزن بسیاری از  برنامه ها و کارها در پس این رویداد بزرگ اتفاق خواهد افتاد که از جمله آن می‌توان به مقصد گردشگری شدن رزن در دنیا و معرفی جهانی آن به گردشگران اشاره کرد.

رزن قطب تولید رازیانه جهان

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان رزن قطب تولید رازیانه استان، کشور و جهان است، اظهار کرد: رزن به علت وجود برخی شاخص‌ها در محصولات باغبانی در استان همدان جایگاه خاصی را در رابطه  با محصولات باغبانی دارد.

شهبازی افزود: امروز از ۳۲۶ هکتار طرح فراز سطح استان همدان، شهرستان رزن بعد از ملایر رتبه دوم را در  این طرح در سطح استان همدان دارا بوده و بزرگترین طرح فراز استان همدان به مساحت ۴۰ هکتار در شهرستان رزن واقع شده است.

وی همچنین با اشاره به شاخص دیگر شهرستان رزن در حوزه محصولات باغبانی استان همدان خاطرنشان کرد: شهرستان رزن رتبه سوم را در بحث سیب درختی در سطح استان همدان دارد و از دو باغ صنعتی داربستی موجود سیب درختی در سطح استان همدان یک باغ صنعتی داربستی سیب درختی به شهرستان رزن اختصاص دارد که شاخص برتری برای این شهرستان به شمار می‌رود.

شهبازی همچنین با اشاره به پیشرو بودن شهرستان رزن در سطح استان همدان در بحث سرشاخه کاری درخت گردو گفت: در سال ۹۷ با شروع طرح سرشاخه کاری، در شهرستان رزن تنها ۲۰۰ پیوندک سرشاخه کاری درخت گردو انجام شده بود که در سال جاری این میزان پیوندک به ۱۰۰۰۰ پیوندک رسیده و جایگاه بسیار خوبی است.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه گلخانه ها یکی از برنامه های اولویت دار جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: شهرستان رزن در رابطه با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای رتبه سوم استان
را دارا بوده که با پیگیری فرماندار شهرستان در حال حاضر  دو یا سه شرکت گلخانه ای جدید در حال انجام است که با بهره‌برداری از این گلخانه‌ها جایگاه شهرستان رزن به جایگاه اول ارتقاء خواهد یافت.

شهبازی با بیان اینکه شهرستان رزن در زمینه کشت گل محمدی و تولید و کشت زعفران رتبه چهارم را در بین ۱۰ شهرستان استان همدان دارد، گفت: شهرستان رزن با ۳۲ درصد سطح زیر کشت و ۳۶ درصد تولید رتبه و جایگاه دوم استان همدان را بعد از نهاوند در زمینه گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.

وی همچنین با اشاره به رازیانه رزن اظهار کرد: سطح کشت رازیانه کشور ۳۲۱۷ هکتار بوده که از این میزان، ۳۰۳۴ هکتار آن به استان همدان اختصاص دارد که ۳۰۰۰ هکتار آن به  شهرستان رزن تعلق گرفته است.

شهبازی با بیان اینکه ۹۴ درصد رازیانه کشور در استان همدان بوده و ۹۹ درصد رازیانه استان را شهرستان رزن به خود اختصاص داده است، افزود: میزان تولید رازیانه کشور نیز ۷۸۴۰ تن بوده که ۷۶۰۰ تن آن معادل ۹۷ درصد تولید رازیانه کشور به استان همدان اختصاص دارد و از ۷۶۰۰ تن رازیانه تولیدی استان ۷۵۰۰ تن آن مربوط به شهرستان رزن است.

وی همچنین با اشاره اینکه از سال گذشته طرح جدید توسعه کشت گیاهان دارویی در دیمزارها شروع شده و از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: قبل از سال ۱۴۰۱ تنها ۱۰ تا ۲۰ هکتار از مزارع سطح استان همدان به کشت گیاهان دارویی در دیمزارها اختصاص داشت که سال گذشته این میزان به ۱۲۲۰ هکتار افزایش یافت و از این‌میزان کشت ۳۰۴ هکتار آن با رتبه اول متعلق به شهرستان رزن بود که امسال نیز این برنامه با قدرت هر چه بیشتر در حال اجراست.

معاون فرماندار شهرستان رزن هم گفت: در حال حاضر تولید رازیانه رزن علاوه بر تأمین مصارف و نیاز داخل، به کشورهایی نظیر فرانسه، امارات، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

علی‌اکبر ناظمی افزود: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در ارتباط با رازیانه یکی از مشکلات کشاورزان رزن بوده که  مسئولان شهرستان به جدیت پیگیر مرتفع شدن این مشکل هستند و به طور قطع حل این مشکل، نقش مؤثری در حذف دلالان دارد و ارزش افزوده دوچندان برای رازیانه کاران منطقه در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه  محصولات کشاورزی و فرآورده‌های رازیانه و نیز صنایع دستی و گیاهان دارویی  روستای سلطان آباد نیز در حاشیه این جشنواره در غرفه های مختلف در سالن اندیشه فرهنگ و ارشاد اسلامی رزن  برای عرضه برپا بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.