×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خام‌فروشی گیاهان دارویی مانع ایجاد اشتغال و ارزآوری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دو هزار گونه گیاهی و دارویی است و موجب شده این استان ۲۸ درصد گونه‌های گیاهی کشور را در دل خود جای دهد که ظرفیت بی‌نظیری برای تولید و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود‌.

اما نبود صنایع تبدیلی موجب خام‌فروشی گیاهان دارویی شده است تا اغلب تولیدات گیاهان دارویی از جمله آنغوزه و باریجه به صورت خام و با قیمت ناچیزی به کشورهای خارجی صادر شود.

رئیس حوزه مرتع منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: مسوولان بر اهمیت و نقش گیاهان دارویی تاکید می‌کنند اما برای توسعه گیاهان دارویی هزینه‌ای نمی‌شود، فقط سال گذشته۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون اعتبار جهت کاشت بذر و نهال اختصاص یافت.

سلیمان محمدی ادامه داد: شیرابه آنغوزه و باریچه در ۵۸۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود اما بدون بسته‌بندی به کشورهای خارجی صادر می‌شود‌.

رئیس حوزه مرتع منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: شیرابه آنغوزه استان تلخ است و یکی از خریداران آن، کشور هندوستان است که همه این محصول به صورت خام و بدون برند به این کشور صادر می‌شود و آنجا تاجران هندی بخشی از شیرابه آنغوزه و باریجه را مصرف می‌کنند و بخش دیگری را به صورت فرآوری به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و  در صورتی که این محصولات دارویی خام صادر نشود ارزآوری و درآمدزایی بالایی دارد و به رونق اشتغال کمک می‌کند.

وی بیان کرد: قیمت هر کیلو شیرابه آنغوزه یک میلیون و ۳۰۰ و باریجه یک میلیون و ۵۰۰ است که بیشترین محصول آنغوزه و باریجه در تنگ سرخ بویراحمد برداشت می‌شود البته در کوه دمه شهرستان چرام و کوه سیاه دهدشت نیز برداشت شیرابه این دو گیاه دارویی انجام می‌شود.

رئیس حوزه مرتع منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیاز است بخش تحقیقات و صنایع به این موضوع ورود کرده و اقدام به فرآوری شیرابه باریجه و آنغوزه کند که خام فروشی‌ تیشه به ریشه گیاهان دارویی استان می‌زند.

همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار گونه گیاهی در استان وجود دارد که ۱۵۰ نمونه آن نادر است.

جهانگیر شاهینی افزود: سال گذشته در آمد قابل توجهی از گیاه آنغوزه حاصل شده است، اما بدلیل عدم وجود برنامه‌های پیشران در این بخش، دچار انقراض بوده و عملا خام فروشی صورت می گیرد که باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.