×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز کاشت گیاه دارویی باریجه در ارتفاعات سمنان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حاشیه این آیین در ارتفاعات منطقه حسن آباد آهوان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : تا پایان فروردین ماه سال ۹۷ ،گیاه باریجه در ۴۰ سامانه و ۱۰ هزار هکتار از اراضی این استان کشت می شود.

علینقی حیدریان افزود : در ماه تیر سال جاری مباحث آموزش کاشت باریجه ، انتخاب سامانه و پیمانکاری برنامه ریزی و از اول ماه آبان سال ۹۵ تاکنون در بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان سمنان گیاه باریجه کشت شد

وی یادآور شد : تشکیل شرکت های تعاونی باریجه کاران به منظور بازاریابی ، فرآوری و دانش بنیانی کردن باریجه از دیگر برنامه های این اداره کل است.

وی اضافه کرد : در شهرستان آرادان تعاونی باریجه کاران در مرحله ثبت نهایی قرار دارد و با ایجاد تعاونی ها باریجه کاران در آینده ای نزدیک شاهد ساماندهی و برنامه ریزی های مؤثر به منظور افزایش اشتغال و تولید این گیاه دارویی خواهیم بود.

حیدریان تصریح کرد : همزمان با شروع کاشت گیاه باریجه برای بیش از ۱۰ هزار نفر ساعت اشتغال موقت ایجاد شد که با برنامه ریزی های هدفمند با برداشت گیاه باریجه نیز ۱۰ هزار نفر ساعت اشتغال موقت دیگر در استان سمنان ایجاد می شود.

وی با بیان این که کشورهای فرانسه و ایتالیا از کشورهای هدف به منظور فروش باریجه و گیاهان دارویی است گفت: می توان با فراهم کردن زیر ساخت فرآوری و بسته بندی گیاه باریجه ، این گیاه ارز آور را با قیمت های چند برابر صادر کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان بیان داشت : کاشت گیاهان دارویی در جلوگیری از فرسایش خاک و تبخیر آب در ارتفاعات و مناطق کوهستانی تاثیر گذار است.

در این آیین، محمدرضا خباز استاندار سمنان ، احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و اقشار مردم حضور داشتند.

شیره باریجه و کتیرا کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای خارجی صادر می شود

این محصولات جزو گونه های مجاز مشروط بوده که بهره برداری و حمل آن فقط به صورت طرح بهره برداری مصوب و با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر است.

از ۹٫۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸٫۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳٫۶ درصد جنگل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.