×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت خارشتر در خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  خبرنگار مهر، هاشم ولی پور مطلق در بازدید از مزرعه خارشتر در روستای چاهک موسویه استان خراسان جنوبی، با بیان اینکه خارشتر گیاهی پایا و بوته ای نیمه چوبی است، اظهار کرد: این گیاه برای اولین بار در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل های داخلی در اقلیم خراسان جنوبی کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه خارشتر مقاومت بسیار بالایی در سرما، طوفان، خشکی و شوری دارد، افزود: این گیاه به وسیله بذر و ریزوم تکثیر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۹۴ فعالیت های اولیه در حوزه این گیاه دارویی در استان آغاز شده است، گفت: خوشبختانه توانستیم به تکنیک مهم بذر خارشتر برای اولین بار در کشور دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه مقابله با اراضی بیابانی یکی از مهم ترین اهداف در کشت این گیاه دارویی است، عنوان کرد: این گیاه خواص دارویی بسیاری از جمله ضد سیاه سرفه، ضد تب و لرز، رفع صفرا و ادرار آور است.

ولی پور مطلق با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در این طرح رویش بذر بوده است، افزود: مسلط شدن به فرمول کاشت و فرآوری این گیاه نیاز به مطالعات فراوان و مسائل آزمایشگاهی دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در این گیاه بسیار پایین است، گفت: در راستای توسعه این گیاه اولین قرارداد با استان کرمان منعقد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شش هزار هکتار برنامه تامین بذر استان کرمان است، گفت: استان فارس نیز درخواست بذر این گیاه را داشته است که متاسفانه هنوز نمی توانیم جوابگوی این درخواست ها باشیم.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف بهبود وضعیت مراتع کشور و استان پیگیری شده است، اظهار داشت: سایت عملیاتی ما در روستای چاهک موسویه ۵۰ هکتار است.

ولی پور مطلق با اشاره به اینکه تا کنون ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای آماده سازی و مسائل مقدماتی طرح هزینه شده است، بیان کرد: توسعه این مهم نیاز به دو برابر اعتبار بیشتر دارد.

وی ادامه داد: این طرح را در روستای جلگه ماژان از توابع شهرستان سربیشه نیز توسعه خواهیم داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.