×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش برداشت آنغوزه در مراتع استان خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی، رویشگاه گیاهان دارویی است که در شرایط نرمال بارندگی و مساعد بودن دیگر موارد موثر در برداشت گیاهان دارویی، سالانه پتانسیل برداشت بیش از ۵۷ تن گیاهان دارویی بویژه آنغوزه شیرین از این عرصه‌ها وجود دارد.

نصرآبادی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی و پراکنش نامناسب بارندگی ها، میزان برداشت و استحصال محصولات فرعی مرتعی به ویژه آنغوزه شیرین به رقمی معادل ۲۵ تن کاهش یافته است.

وی گفت: این مقدار کاهش برداشت گیاهان دارویی، تبعاتی از جمله برداشت غیر اصولی و بیش از توان از عرصه‌های طبیعی را به همراه داشته و کاهش برداشت محصولات فرعی بویژه آنغوزه شیرین، منجر به افزایش فشار برداشت بر رویشگاه‌های محصولات فرعی شده است که در دراز مدت سبب کاهش کمیت و کیفیت گیاهان دارویی مرتعی و تخریب رویشگاه‌های این گونه‌های گیاهی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: با احتساب قیمت هر کیلوگرم آنغوزه شیرین (شیرابه و کشته) به طور متوسط در سال جاری معادل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، و کاهش قابل توجه برداشت و استحصال گیاهان دارویی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی رویشگاه‌های گیاهان دارویی خراسان جنوبی از ۲۰۰ به ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.