×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد سالانه ۱۰۰ هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی / زنجان پایلوت تولید بذر گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مدیرکل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر مساحت کشت گیاهان دارویی در کشور ۷۳ هزار هکتار است که باید سالانه ۱۰۰ هزار هکتار به این مقدار اضافه شود و این روند تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.

فریبرز غیبی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه مدیریت تولید، توسعه و کشت گیاهان دارویی استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: در ستاد گیاهان دارویی کشور نقشه و سند ملی گیاهان دارویی ترسیم، تدوین و ابلاغ شد که باید سطح زیر کشت این گیاهان تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه در عرصه های طبیعی نظارت بیشتر و با برداشت غیرمتعارف جلوگیری می شود، اظهار کرد: با توجه به برنامه توسعه و احیا قرار است سالانه ۵۰ هزار هکتار رویشگاه طبیعی اضافه شود.

مدیر کل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه باید ۲۵هزار هکتار در مراتع کشور گیاهانی دارویی و مرتعی، ۲۰ هزار هکتار گونه های مرتعی و جنگلی و پنج هزار هکتار هم گونه های بیابانی و پنج هزار هکتار گونه های بیابانی را کشت وتوسعه دهیم تا سال ۱۴۰۴، ۵۵۰ هزار هکتار به رویشگاه فعلی کشور اضافه می شود.

غیبی خاطرنشان کرد: گیاهانی دارویی که در حال حاضر کشت می شود، رویشگاه این گیاهان طبیعی در عرصه های مرتعی، بیابانی و جنگلی است.
وی یادآورشد: این گیاهان نیاز قابل توجهی به آب ندارند بلکه از آب باران تغذیه می کنند.

مدیر کل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای مدیریت و احیای عرصه های طبیعی با مشارکت مردم و عرصه های جنگلی مرتعی باید از گیاهان مقاوم به خشکی استفاده کرد.

غیبی افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در سطح رویشگاه های طبیعی کشور داریم و همگام با طبیعت بر اساس شرایط استقرار رویشگاه اقدام به توسعه گیاهانی می کنیم که دارای توجیه اقتصادی باشند.

وی ادامه داد: آبیاری گیاهان دارویی در زمان گل دهی می تواند به افزایش مواد موثر آن کمک کند و می توان از روش های مختلف آبخیزداری برای ذخیره نزولات آسمانی استفاده کرد.

مدیر کل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر برنامه سازمان جنگل ها کشت گیاهان دارویی در زمین های شیب دار است.

غیبی یادآورشد: در ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های شیبدار با مشارکت جوامع محلی و توانمند کردن آنان برای داشتن پوشش گیاهی پایدار و جلوگیری از فرسایش خاک کشت گیاهان انجام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲ تمام جنگل ها و مراتع زمین های ملی محسوب می شود و واگذاری آنها ممنوع است، افزود: بر اساس ماده ۳ نیز بهره برداری افراد حقیقی و حقوقی از این مراتع امکانپذیر و مالکیت دولت محفوظ و حق بهره برداری با اولویت جوامع محلی است.

مدیر کل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۲۰ میلیون هکتار رویشگاه مساحت فرعی، مرتعی، جنگلی و گیاهان دارویی در عرصه طبیعی داریم که قابل بهره برداری است.

غیبی اظهارکرد: کشت، توسعه و استفاده از گیاهان دارویی نیازمند فرهنگ سازی است و با توجه به اینکه این گیاهان عوارض شیمیایی بسیار پایینی دارد دنیا به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده است.

به گفته وی، سرانه مصرف گیاهان دارویی هر فرد در ایران ۲۵ گرم، اروپا ۹۰۰ گرم و در آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ گرم است.

مدیر کل مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات استان همدان ارزش اقتصادی تولید گیاهان دارویی ۲ تا سه برابر ارزش اقتصادی سایر محصولات کشاورزی است.

غیبی با اشاره به کشت گونه های مختلف گیاهان دارویی در ۱۱ نهالستان کشور افزود: به دلیل ظرفیت های نهالستان زنجان در آینده ای نزدیک طرح پایلوت کاشت مرکز تولید بذر گیاهان دارویی را عملی خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.