×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه و ایجاد بازار گیاهان دارویی مقدم بر تولید

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر پیمان یوسفی آذر مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه و ایجاد بازارهای فروش سیاست محوری در کشت و افزایش تولید گیاهان دارویی است.

یوسفی آذر افزود: طرح ملی توسعه گیاهان دارویی از جمله سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند آثار اقتصادی ارزشمند در برداشته باشد.

وی اظهار کرد: حوزه گیاهان دارویی در دنیا با نرخ رشد اقتصادی ۱۱ درصدی نسبت به سایر بخش ها که متوسط نرخ رشد اقتصادی آنها ۲٫۵ تا سه درصد است از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وی گفت: با توجه به توان کشور در توسعه کشت گیاهان دارویی، اگر از قبل برای ایجاد بازار جدید برای این محصولات و توسعه بازارهای موجود اقدام نکنیم این تولید دچار مشکل خواهد شد.

یوسفی آذر افزود: از این رو یکی از سیاست های اصلی این بخش توسعه و ایجاد بازار و سپس فرآوری است.

وی با بیان اینکه عمده گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده عرضه می شود اظهار کرد: فرآوری و بسته بندی مناسب، انجام تحقیقات گسترده در این گیاهان و خواص و کاربردهای متنوع آنها از ضرورت هایی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: کشور ما از نظر اقلیمی تنوع بسیار در گیاهان دارویی دارد که با کار علمی و هدف دار می توانیم خود را در این زمینه به سطح بازارهای جهانی برسانیم و جایگاه کشور در طب سنتی را احیا کنیم.

یوسفی آذر گفت: تامین نهاده، بذور مناسب و ارقام تجاری با بازدهی و بهره وری مطلوب از دیگر سیاست های این حوزه است که در این راستا اقداماتی آغاز شده و شرکت هایی که بخواهند در این حوزه بر روی بذر و تولید نهاده ها و ارقام برتر کار کنند می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای این منظور بهره ببرند.

وی با اشاره به اهمیت و گستردگی این طرح افزود: هم اکنون چندین وزارتخانه در این موضوع درگیر هستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون همکاری های گسترده ای با هدف توسعه بازارهای داخلی و ایجاد بازارهای بین المللی در این زمینه آغاز شده که امضای اسناد همکاری مشترک با اتریش و آلمان از آن جمله است.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هدف اصلی، تولید استاندارد و کاهش هزینه ها بر اساس معیارهای جهانی و نیز بازاریابی، فرآوری و صادرات مناسب آن در یک فرآیند کامل است.

وی افزود: ایران در حوزه تحقیقات، کاشت، داشت، فرآوری و نیز در حوزه تنوع گونه گیاهان دارویی از بهترین کشورهای جهان است ضمن آنکه نیروی انسانی کارآمد و توانمند و مراکز تحقیقاتی پویایی دارد و از نظر نیروی انسانی متخصص در منطقه حرف اول را می زند و در حوزه تولید هم ظرفیت بسیار گسترده ای دارا می باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی است که باید در برنامه ۱۰ ساله به ۵۰۰ هزار هکتار برسد اما این افزایش باید یک گام عقب تر از توسعه بازار باشد.

یوسفی آذر، کاهش هزینه ها و تقویت برداشت از مراتع را با توجه به ظرفیت گسترده ۸۵ میلیون هکتار مرتع، ۱۴میلیون هکتار جنگل و ۳۲ میلیون هکتار بیابان، از دیگر راهبردها در توسعه این کشت دانست.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد گیاهان دارویی از مراتع برداشت می شود و این نشان می دهد این ظرفیت بسیار قابل توجه و گسترده است و باید با احیای مراتع و جلب مشارکت و همکاری عشایر و روستائیان و مرتعداران در این حوزه اقدام شود.

وی افزود: هم اکنون طرح بهره برداری از پنج میلیون هکتار از مراتع تهیه شده که بخشی از آن اجرایی گردیده اما بخش عمده آن غیر فعال است و نیازمند تزریق سرمایه و حمایت مرتعداران و عشایر می باشد.

یوسفی آذر، آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه را از دیگر حوزه های دارای اهمیت در طرح توسعه گیاهان دارویی خواند و گفت: ظرفیت ۸۰ میلیون نفری کشور بازار خوبی برای این تولیدات است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.