×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قانونمند شدن عرضه داروهای گیاهی با تاسیس داروخانه‌های گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خانه ملت، احمد حمزه با انتقاد از گسترش بی‌رویه عطاری ها و بروز تخلفات پی در پی از سوی این مراکز، افزود: با این حال نمی توان گفت تمامی عطاری ها متخلف هستند زیرا حفظ طب سنتی مرهون تلاش های برخی از این افراد است که این علم را سینه به سینه حفظ و به ما منتقل کرده اند یعنی در حقیقت می توان گفت به دلیل تلاش های این افراد است که طب سنتی در کشور حفظ شده است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی، از ورود افراد سودجو و ناآگاه به طب سنتی انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه از زمانی که رویکرد و اقبال مردم به طب سنتی افزایش یافته افراد سودجو و فرصت طلب به این بخش ورود و زمینه تخریب چهره عطاری ها و طب سنتی را فراهم آورده اند به گونه ای که بسیار دیده شده برخی از این افراد داروهایی شیمیایی را با داروهای گیاهی مخلوط کرده و بدون در نظر گرفتن عواقب چنین داروهایی آنها را به نام داروهایی گیاهی به مردم عرضه می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تخلفات بیشمار افراد فرصت طلب و سودجو از یک سو بدنام شدن نام عطاران و از سویی تخریب چهره گیاهان دارویی و طب سنتی و مهمتر از آن به خطر افتادن جان هموطنان را به همراه داشته است.

حمزه از ضعف نظارت متولیان بر عملکرد عطاری‌ها انتقاد کرد وگفت: بروز تخلفات از سوی برخی عطاری ها نشانه ضعف نظارت متولیان بر عملکرد این مراکز است یعنی در واقع این بخش متولی ندارد که باید با تشدید نظارت از بروز تخلفات از ناحیه این مراکز جلوگیری به عمل آید.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس دهم، احداث داروخانه‌های گیاهی را در کاهش تخلفات از سوی عطاری ها و سروسامان دادن به وضعیت طب سنتی موثر دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی نیاز است نحوه تولید و عرضه گیاهان دارویی قانونمند شود که این کار با احداث داروخانه های گیاهی تحقق می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: احداث داروخانه های گیاهی تخلفات حوزه طب سنتی را به طور قابل توجهی کاهش داده و از ورود افراد ناآگاه، فرصت طلب و سودجو به این صنعت جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر لزوم گسترش دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: طب سنتی در کشور دانشگاه اختصاصی نداشته و تنها یک دانشکده دارد که تابع دانشگاه علوم پزشکی هر شهر است از این رو تعداد معدودی از دانشگاه ها در کشور طب سنتی را آموزش می دهند؛ بهتر است طب سنتی در تمامی دانشگاه ها فراگیر شود و دانشگاه ها و مراکز علمی کشور با فراهم آوردن بسترهای لازم در گسترش و توسعه دانش طب سنتی گام بردارند.

حمزه ادامه داد: این موضوع را در حتی در قالب نامه ای به وزیر بهداشت ارائه کردم و از ایشان درخواست کردم که در رشته پزشکی عمومی طب سنتی را آموزش دهند تا همانطوری که پزشکان با همه شعبه های طب نوین آشنایی کافی را داشته و آنها را آموزش می بینند آشنایی لازم را با طب سنتی به عنوان یکی از تخصص های طبی داشته باشند.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، با بیان اینکه تلاش ها در جهت علمی کردن طب سنتی در کشور تا اندازه ای موثر بوده است، یادآور شد:. بهتر است طب سنتی در چارچوب آموزش کلی دانشگاه های کشور قرار گیرد و از سویی داروخانه های گیاهی در کشور گسترش یابد تا دیگر شاهد بروز تخلفات در این حوزه نباشیم و در جهت علمی کردن طب سنتی گام برداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در رابطه با مخالفت داروسازان با احداث داروخانه های گیاهی، گفت: داروسازان باید درک کنند در راستای ساماندهی طب سنتی چنین اقدامی بسیار ارزنده و مثبت است زیرا با علمی کردن این موضوع عطاری ها استانداردهای لازم را رعایت کرده و تخلفات این حوزه کاهش می یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.