طعم، رنگ، بو و بافت این غذاها منجر به افزایش ایمنی، بهبود ارتباط میان سلول‌ها، زدودن سموم و مواد سرطان زا از بدن و مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، فنل، پلی آل، فیتواستروژن، اسید فیتیک، پروبیوتیک، پروتئین سویا و … همگی از دست غذاهای گیاهی هستند. کارتنوئیدها شامل بتاکاروتن، لیکوپن و لوتوین است. بتاکاروتن در میوه‌های نارنجی رنگ موجود است و آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌شوند. لیکوپن نیز در میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. اما لوتئین در سبزیجات با رنگ سبز تیره سبب افزایش سلامت بینایی می‌گردد.

فلاونوئیدها شامل فلاوانول، پروآنتوسیانیدین و رسوراترول در میوه‌هایی مثل گیلاس، انگور، توت فرنگی، زغال اخته، انگور قرمز، آلو، چای، سیب، کلم بروکلی، کاکائو، بادام زمینی و کیوی یافت می‌شوند و خاصیت آنتی اکسیدانی آنها سبب حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود ضمن این که از سلامت قلب و سلامت دستگاه ادراری محافظت می‌کند.

فنل، موجود در سیب، مرکبات و گلابی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. فیتو استروژن موجود در بذر کتان، آرد چاودار، سبوس گندم و جو دو سر سبب پشتیبانی از سلامت قلب و سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ضمن این که قند خون طبیعی را حفظ می‌کند.