×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرستان خاتم، قطب تولید زیره سبز یزد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌إمجتبی آغاز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان خاتم در استان یزد با سطح زیر کشت ۱۰۰ هکتار و عملکرد ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار با تولید بیش از ۸۰۰ تن، مهمترین قطب تولید گیاه دارویی زیره سبز در استان یزد به شمار می‌رود.

وی، زیره سبز را یکی از گیاهان کم آبخواه و مقاوم به خشکی دانست و کشت و کار و ترویج این گیاه را در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر بهره‌وری هر چه بیشتر از منابع آبی دانست.

آغاز عنوان کرد: در راستای اصلاح الگوی کشت و کاهش کشت گیاهان پر آب‌خواه، این مدیریت اقدام به ترویج و توسعه گیاهان کم آب‌خواهی مانند زیره به جای گیاهان پر آب‌خواهی مانند ذرت و یونجه کرده که خوشبختانه این موضوع با استقبال خوب کشاورزان شهرستان خاتم مواجه شده است.

وی، زمان کشت گیاه زیره سبز در شهرستان خاتم را اواخر پاییز تا اواسط زمستان دانست و کوتاهی دوره و زود رسی، عملکرد خوب و درآمدزایی مناسب، صادراتی بودن محصول، مقاوم بودن به خشکی، مصرف کم کود و … را از دلایل توسعه و ترویج کشت زیره سبز در خاتم اعلام کرد.

رئیس جهاد کشاورزی خاتم یادآور شد: برداشت محصول زیره در شهرستان خاتم از نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه است و کیفیت محصول تولیدی در خاتم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، مطلوب و بازارپسند است.آغاز بیان کرد: کشاورزان زیره کار، محصول زیره خود را با قیمت بسیار خوبی به مرکز استان و استانهای همجوار صادر می کنند.

وی افزود: پیش‌بینی می شود با توجه به درآمدزایی و کم آبخواهی محصول زیره و نیز برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در سال جاری، شاهد افزایش چشمگیر سطح کشت این محصول باشیم.

آغاز، کشت گیاهان دارویی کم آبخواه مانند زیره را از اهداف و برنامه های مدیریت جهاد کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در سال جاری ۵۰۰ هکتار از اراضی گیاهان پر آبخواه شهرستان مانند ذرت و یونجه کاسته و به گیاهان دارویی کم آبخواه مانند زیره افزوده می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی گیاهان دارویی شامل عرق گیری، بسته بندی و صادرات این محصولات، بیان کرد: متقاضیانی که قصد احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش گیاهان دارویی را دارند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات بلندمدت با سود کم به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاتم مراجعه کنند.

زیره یکی از گیاهان دارویی و ادویه ای متعلق به تیره چتریان و یک‌ساله است که با بذر تکثیر می شود و کشت آن از دیرباز در ایران مرسوم بوده و بیشتر به عنوان داروی گیاهی و ادویه در غذاها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون نیز دارای همین کاربرد است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.