×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برنامه ریزی جهت کشت ۲۰ هزار هکتار زیره در خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، صفدر صفدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و سپاه برنامه ریزی کرده است که در مدت سه سال سطح زیر کشت زیره را در این استان به ۲۰ هزار هکتار برساند تا درآمد پایداری برای کشاورزان از این محل ایجاد شود.

وی افزود: کشاورزان این استان در سال های اخیر سالانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار هکتار اراضی کشاورزی خود را زیر کشت زیره می برند چرا که شرایط آب و هوایی و خاک این استان برای کشت این محصول در اراضی آبی و دیمزارها مناسب است.

صفدری عنوان کرد: حتی اگر عملکرد تولید زیره در یک هکتار ۳۵۰ کیلوگرم باشد با توجه به قیمت مناسب آن که بیش از چهار میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم است از نظر اقتصادی بسیار مناسب است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در شاخص تولید این گیاه دارویی در خراسان شمالی رتبه چهارم را در کشور دارد که باید تلاش کنیم این رتبه را در چند سال اخیر ارتقا دهیم.

وی به طرح جهش تولید نیز اشاره ای کرد و افزود: امسال برنامه ریزی کرده ایم که در راستای این طرح چهار هزار هکتار از اراضی دیم و یکهزار و ۱۵۵ هکتار از اراضی آبی استان را زیر کشت زیره ببریم که در این زمینه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سپاه نیز کمک خواهند کرد تا به تعهد خود عمل کنیم.

صفدری به خشکسالی ها و کاهش منابع آبی و کاهش تولید در بخشی از محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید الگوی کشت را تغییر دهیم و محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی را کشت کنیم تا برای کشاورزان درآمد پایدار ایجاد کنیم.

وی بر تامین بذر مورد نیاز برای کشت زیره نیز تاکید کرد و افزود: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در این خصوص اقدام خواهد کرد و همچنین محصولات تولیدی را از کشاورزان به صورت قرار دادی خریداری خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: همایش زیره در استان نیز به زودی در راستای ترویج فرهنگ کشت و کار، معرفی بذر های مناسب، نحوه کشت و کار این محصول در استان به زودی برگزار خواهد شد که از اساتید مجرب کشوری برای تبادل اطلاعات دعوت خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا ،شهرستان اسفراین در کشت و تولید زیره سبز پیشرو در خراسان شمالی است.
این گیاه دارویی در فصل پاییز کشت می شود که با یک یا دو آب محصول خوبی می دهد که عملکرد آن در واحد سطح ۱.۵ تن است.
گیاهان دارویی مزایای خاصی برای توسعه دارند چرا که کشت گیاهان دارویی نیاز آبی کم، سازگاری بالا، نقش در سلامت و بهداشت، ایجاد اشتغالزایی دارند که این استان دارای اقلیم مناسب برای توسعه کشت گیاهان دارویی است و امکان تولید محصول ارگانیک برای آن فراهم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.