×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دکتر رضا امیدبیگی پدر علوم نوین تولید و فرآوری گیاهان دارویی ایران

امیدبیگی

دکتر رضا امیدبیگی

پروفسور رضا امیدبیگی، پدر علوم نوین تولید و فراوری گیاهان دارویی و استاد تمام گروه علوم باغبانی دانشگاه تربیت مدرس تهران، متولد سال ۱۳۳۶ در تهران بود که پس از تحصیل در رشته علوم گیاهی در دانشگاه تهران، بنا به توصیه و حمایت استاد خود مرحوم دکتر سیدمحمدفخر طباطبایی برای ادامه تحصیل در رشته «تولید و فرآوری گیاهان دارویی» عازم مجارستان شد.

دکتر رضا امیدبیگی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی را به ترتیب در دانشگاه کوروینوس بوداپست Corvinus University of Budapest و آکادمی علوم مجارستان Hungarian Academy of Sciences گذراند و در این دوران، از کسب علم در محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم پروفسور لاسلو هورنوک László Hornok و پروفسور ژینو برنات Jeno Bernáth استفاده کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ به کشور بازگشت و در گروه علوم باغبانی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به خدمت شد.

استاد امیدبیگی، در سال ۱۳۸۲ برای ادامه تحقیقات علمی خود به ایتالیا رفت و در دانشگاه باری ایتالیا University of Bari پس از انجام مطالعات بر روی تولید کنترل بیولوژیکی آفات و بیماریهای گیاهی به وسیله اسانس و عصاره گیاهان دارویی، موفق به کسب مدرک فوق دکترا از این دانشگاه شد.

چاپ کتاب ارزشمند «تولید و فرآوری گیاهان دارویی» و نگارش مقالات و انجام سخنرانیهای متعدد در همایش ها و مجامع علمی در بحث ضرورت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در ایران توسط مرحوم دکتر امیدبیگی، منجر به ایجاد حرکتی در دانشگاهها و صنایع کشور شد که هنوز نیز در حال پیشرفت روز افزون بوده است.

دکتر امیدبیگی در شرکت زردبند

مرحوم دکتر رضا امیدبیگی در شرکت زردبند

از جمله دیگر نتایج فعالیتهای مستمر مرحوم دکتر امیدبیگی می توان به ایجاد رشته دانشگاهی گیاهان دارویی در دانشگاههای مختلف کشور اشاره کرد که هم اکنون متخصصان و فارغ التحصیلان این رشته در نقاط مختلف کشور مشغول به فعالیت های تولیدی، صنعتی و علمی می باشند.

همکاری با شرکت داروسازی زردبند به عنوان مدیر بخش تحقیق و توسعه و همچنین فرموله کردن چندین داروی گیاهی انسانی و دامی مختلف که توسط برخی شرکتهای دیگر به تولید رسیده است، از جمله خدمات مرحوم دکتر امیدبیگی بوده است.

فرمولاسیون ۷ داروی گیاهی بیماری‌های دام و طیور با نام‌های آنزوفین، آنتی بیوفین، برونکوفین، ایمونوفین و بیوهربال برای طیور، داروی واروسید برای زنبور عسل و داروی PI222 برای آبزیان که دانش فنی و فرمولاسیون آنها سپس به شرکت پارس ایمن دارو واگذار شد، منجر به اخذ مدال ویژه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد FAO را در سال ۲۰۰۹ میلادی برای پروفسور امیدبیگی به عنوان مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت زردبند به ارمغان آورد و رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را نیز در بهمن ماه ۱۳۸۷ کسب کرد.

فرمولاسیون شربت گیاهی «تیمیان» که هم اکنون مهمترین داروی گیاهی برای درمان سرفه و سرماخوردگی در بازار ایران است نیز از جمله خدمات ارزشمند این استاد فرزانه بوده است.

دکتر امیدبیگی علاوه بر فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و شرکت دارویی زردبند، خدمات دیگری منجمله فعالیت به عنوان مشاور وزیر جهاد کشاورزی، عضو گروه واژه گزینی تخصصی علوم کشاورزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مدیریت گروه علوم باغبانی دانشگاه تربیت مدرس، عضویت در کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی و…. را نیز در کارنامه خود دارد.

استاد رضا امیدبیگی شامگاه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ پس از پایان جلسات مصاحبه دانشجویان دکترای خود در سن ۵۳ سالگی و بسیار زودتر از آنچه در باور دانشجویان و شاگردان ایشان بگنجد، در دانشگاه تربیت مدرس تهران دچار ایست قلبی شد و دار فانی را وداع گفت و در قطعه نام آوران و افتخارآفرینان بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.

برای آشنایی بیشتر با زندگینامه و خدمات ارزشمند مرحوم پروفسور رضا امیدبیگی، می توانید به سایت شخصی ایشان به آدرس http://www.omidbaigi.com مراجعه نمایید.

مزار دکتر امیدبیگی در قطعه نام آوران بهشت زهرا

مزار مرحوم دکتر امیدبیگی در قطعه نام آوران

 

لوح تقدیر بیست و دومین جشنواره خوارزمی

لوح تقدیر بیست و دومین جشنواره خوارزمی

لوح تقدیر سازمان کشاورزی و خواروبار ملل متحد FAO

لوح تقدیر سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد FAO

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.