×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
الویت دوم دولت دوازدهم:  رونق صنعت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، پیمان یوسفی آذر در نشست کارگروه های تخصصی دهگانه محصولی و اولویت دار گیاهان دارویی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی (با کارمزد ۸ درصد)، صندوق کارآفرینی امید (با کارمزد ۴ درصد) و بانک های کشاورزی، سینا و سپه از منابع مالی و تسهیلاتی برای گیاهان دارویی تعیین شده اند.

وی با بیان این که سرلوحه سیاست های حمایتی و تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کاشت، برداشت و تولید نهاده گیاهان دارویی است، گفت: ۵۰ درصد بسته حمایتی آماده شده که شامل مواردی همچون مشوق های صادراتی، رفع موانع تولید و صادرات و تدوین قوانین جدید است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که گیاهان دارویی در بسته اشتغال فراگیر کشور، دومین اولویت دولت دوازدهم است، اظهار داشت: این چهار سال فرصت مناسبی است که گیاهان دارویی ایران در سطح منطقه و بین المللی مطرح شود.

یوسفی آذر، اولویت بندی گونه های مهم و تجاری گیاهان دارویی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در فاز نخست را مهم ارزیابی و تصریح کرد: بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته از گروه های مختلف اعم از اساتید دانشگاه ها، بخش تحقیقات و تولید کنندگان، می توان هفت تا ۱۲ گونه را در اولویت کاری قرار داد.

وی افزود: تجارت، سطوح زیر کشت و جغرافیای پراکنش با توجه به منابع آبی در تعیین اولویت های استانی برای ما مهم بوده است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، زعفران، گل محمدی، آنغوزه، سیاهدانه،آویشن،نعنا فلفلی،شیرین بیان،گل گاو زبان،بابونه،زیره سبز،شاه دانه و گز روغنی را از گونه های اولویت دار گیاهان دارویی کشور برشمرد و گفت: کارگروه های تخصصی ۱۰ گونه اولویت دار در سطح ملی تشکیل خواهد شد.

وی با اذعان به این که زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی باید تشکیل شود، اظهار داشت: در این زنجیره ارزش که شامل تولید بذر، کاشت، داشت و برداشت، فرآوری و تبدیل و مصرف می شود، بالاترین ارزش افزوده به مرحله بازرگانی و مصرف تعلق دارد.

یوسفی آذر ادامه داد: با آن که ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود،اما سال گذشته ارزش صادرات این محصول توسط کشور ما ۱۰۰ میلیون دلار معادل یک شانزدهم سهم بازار جهانی بوده است که با ایجاد زنجیره ارزش، سیاستگذاری و حمایت و استاندارد سازی تولید این سهم باید افزایش یابد.

وی ارزش کل صادرات گیاهان دارویی در جهان را ۱۲۳ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: هر صنعتی که به گیاه وصل شود زنده خواهد ماند و در غیر این صورت از بازار خارج می شود.

یوسفی آذر، نخستین هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی را سیاست بازار دانست و گفت: حلقه های تولید باید شفاف باشد و بدون رانت به بازار وصل شود و این در حالی است که در ایران یک محصول چندین دست می چرخد و با قیمت نامناسب به دست مصرف کننده می رسد.

وی حضور موثر در بازارهای جهانی و شکل دهی نظام تسهیل تجارت بین المللی گیاهان دارویی کشور، توسعه سهم سبد مصرف کنندگان از گیاهان دارویی با رویکرد بازار داخلی، برند سازی قطبی بر مبنای اولویت های کشت و با هدف توسعه اکوتوریسم، توسعه و مدرن سازی شبکه های توزیع، فروش و تعریف فضاهای جدید از جله فضای مجازی را از سیاست های بازار وزارت جهاد کشاورزی در بخش گیاهان دارویی نام برد.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، توسعه ارتباطات فعالان صنعت گیاهان دارویی در بخش خصوصی و تعاونی با رویکرد حداکثرسازی ارزش افزوده، توسعه تبلیغات و فرهنگ سازی و توسعه ارتباطات فعالان داخل و خارج با رویکرد شبکه سازی برای تحقق شاخص برونگرایی اقتصاد مقاومتی از دیگر سیاست های بازار در این حوزه است.

وی در عین حال اخذ مجوزهای متعدد برای صادرات و حوزه تمرکز مداخلات را بزرگترین مشکلات در مورد توسعه بازار و صادرات گیاهان دارویی دانست و بر رفع آن توسط کارگروه های تخصصی تاکید کرد.

یوسفی آذر، ایجاد بانک اطلاعاتی تولید و مصرف گیاهان دارویی، استاندارد سازی تولید با تمرکز بر استاندارهای بازارهای هدف، توسعه تولید نهاده های اصلاح شده با رویکرد تمرکز بر بخش خصوصی و حمایت از توسعه تحقیقات کاربردی در بخش تامین نهاده، کاشت، داشت و برداشت و شناسایی و معرفی گونه های بومی گیاهان دارویی را از جمله سیاست های تولید و فرآوری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: تعداد گونه های فلورایران نزدیک به ۸۵۰۰ مورد، گونه های دارویی و معطر ۲۵۰۰ مورد، تعداد گونه های مصرف شده در صنعت داروسازی کشور ۳۷۵ گونه، تعداد گونه های معرفی شده در منابعی که دارای ارزش دارویی هستند ۸۵۰ گونه است.

یوسفی آذر تصریح کرد: اولویت دوم در گیاهان دارویی از جمله شامل بومادران، مریم گلی، سنبل الطیب،ترخون، بادرنجبویه، مرزنجوش، مرزه، سرخارگل، صبرزرد، کدوی طبی، زیره سیاه و رازیانه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.