×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۵۳ تن سقز به ارزش اقتصادی هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از جنگل های ایلام

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری تابناک، رضا احمدی اظهار داشت: استان ایلام با داشتن ۶۴۲ هزار هکتار پوشش جنگلی یکی از استانهای مهم کشور در بحث برداشت سقز محسوب می شود

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل نامگذاری شده است در استان ایلام و در راستای اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم تعداد ۴۳ شرکت بهره بردار با عضویت یک هزار و ۵۰۰ خانوار و اشتغالزایی موقت  ۶۰۰ نفر فراهم شد و شرکت های بهره بردار بعد از برداشت محصول  موظف شدن نسبت به احیای ۲۰ هکتار از ارضی ملی را با گونه اقتصادی بنه (ون) جنگل کاری کنند.

احمدی گفت: این شرکت ها طی مدت زمان معین و به مدت دو ماه کار برداشت شیره درخت سقز را انجام می دهند و محصول یا همان شیره را برای فرآوری به خارج از استان صادر می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام افزود: قبلا برداشت بنه به صورت سنتی در استان  برداشت می شود ولی با تدبیر کارشناسان منابع طبیعی استان تیشه های فنی ساخته شده که عمق پوسته درخت به اندازه ای خراش می خورد که درخت کترین آسیب و در کوتاه ترین زمان ممکن خراشیدگی درخت ترمیم می شود.

 با توجه به اینکه سلامت جنگل برای ما دارای اهمیت ویژه ای است، بعد از برداشت شیره درختان سقز به مدت دو سال استراحت می کنند تا درخت به خوبی ترمیم و برای سال های آتی قابل بهره برداری باشدوی بیان داشت: با توجه به اینکه سلامت جنگل برای ما دارای اهمیت ویژه ای است، بعد از برداشت شیره درختان سقز به مدت دو سال استراحت می کنند تا درخت به خوبی ترمیم و برای سال های آتی قابل بهره برداری باشد.

احمدی اظهار داشت: خوشبختانه در استان گونه از این درختان در نهالستان های استان تولید می شوند که این امر علاوه بر بالا بردن پوشش عرصه های جنگلی سبب بهره بردن اقتصادی مردم در سال های آینده خواهد شد و این خود در راستای اقتصاد مقاومتی است.

لزوم صنایع تبدیلی مرتبط در استان

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام افزود: در استان نسبت به تشکیل اتحادیه های تعاونی های بهره برداری و حفاظت از منابع طبیعی اقدماتی در شهرستان های استان صورت گرفته است و برای پیش برد کارهای این اتحادیه ها نیازمند کمک اداره صنعت معدن وتجارت هستیم  چرا که برای صنایع تبدیلی و فرآوری شیره سقز در استان صورت بگیرد سبب افزایش بهره اقتصادی در استان خواهد شد.

وی بیان داشت: در کشورهای که دارای صنایع تبدیلی محصول بنه هستند بیش از ۱۶۰ نوع محصول ثانویه فرآوری شده که ارزش اقتصادی زیادی در پی دارد و درصوت فراهم شدن صنایع تبدیلی این محصول می تواند نقش اول اقتصاد از لحاظ درآمدی در پی داشته باشد.

با توسعه جنگل کاری می توان زمینه اشتغال و از طرفی بهره اقتصادی را در استان فراهم کرد و این امرنیازمند  حمایت و مشارکت مردم استاحمدی تصریح  داشت: با توسعه جنگل کاری می توان زمینه اشتغال و از طرفی بهره اقتصادی را در استان فراهم کرد و این امر نیازمند حمایت و مشارکت مردم است.

احمدی افزود: بهره‌برداری از درختان بنه تابع شرایط محیطی، اکولوژیکی و وضعیت فیزیولوژیکی گیاه بوده و مقدار برداشت باید با توجه به پتانسیل رویشی درخت باشد و باید به‌گونه‌ای انجام شود که به ادامه حیات طبیعی درخت آسیبی وارد نشود.

یکی از گونه‌های درختی منحصربه‌فرد جنگلی استان ایلام درخت بنه (ون) است که محصولات بسیار مهمی دارد و برگ، میوه کال، میوه رسیده، صمغ و چوب  آن در صنایع غذایی-داروسازی، طب گیاهی و صنایع تبدیلی دارای کاربردهای فراوانی است.

ارزشمندترین محصول درخت بنه، شیره مترشحه از تنه آن است که سقز نام دارد و دارای بوی بسیار خوش و کاربرد دارویی و صنعتی فراوان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.