×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کشور ایران به عنوان کشوری چهار فصل دارای بیش از ۸ هزار گونه گیاهی است که استعدادهای آن را در بخش گیاهان دارویی بیش از پیش روشن می‌نماید در این میان استان اردبیل از استان های غنی در زمینه گیاهان دارویی است و مردم این استان از زمان‌های قدیم برای درمان بیماری‌های خـود از این گیاهان شفا بخش استفاده می‌کرده‌اند.

گیاهان دارویی شامل گل گاو زبان، زنجبیل ، ختمی ، دارچین، آویشن و بابونه، به لیمو، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، آویشن باغی، گل راعی و… است.

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی ماده‌ی موثری‌ است که این ماده که کمتر از یک درصد وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی موثر بر موجودات زنده ‌است.

همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده‌ی موثره‌ی آنها انجام می‌گیرد.

استـفاده از گیـاهان دارویی به علت دستـرسی آسان و کم هزیـنه و مهم تر از همه نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری دارد

شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در اردبیل

اسبقیان عضو شورای عالی پزشکی ایران گفت : بیش از ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در جنگل ها و مراتع استان اردبیل پراکنده است اما فقط ۱۳ گونه آن مورد استفاده اصولی و دارویی قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی برای نمونه برداری و کشت آزمایشی گیاهان دارویی و معطر گام هایی برداشته اند اما با توجه به گستره این نوع گیاهان در مناطق مختلف استان به نظر می رسد توجه به بخش خصوصی در این زمینه هم ضروری باشد.

وی خاطرنشان کرد : در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی می توان انواع گیاهان دارویی را در استان تولید ، بسته بندی و به استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.

راه اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: جهاد دانشگاهی با راه‌اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی از ایده‌ها و طرح‌های تولیدی با توجیه اقتصادی بالا حمایت می‌کند.

وی افزود: در راستای به ثمر رسیدن این طرح‌ها تسهیلات کم‌بهره در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و در عین حال فضای فیزیکی و امکانات آزمایشگاهی در اختیار فرد متقاضی قرار داده می شود.

نقش گیاهان دارویی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان اردبیل

مجید خدابخش استاندار اردبیل با اشاره به این‌که استان اردبیل به‌ لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی از مناطق مهم رویش گیاهان دارویی به‌ویژه شیرین بیان است، گفت: توسعه‌ی کشت و تولید گیاهان دارویی در استان نقش بسزایی در توسعه‌ی اقتصادی و اشتغالزایی استان دارد.

وی درخصوص سرمایه گذاری در بخش دارو در استان افزود: ورود بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاری در تولید، توزیع و پخش دارو در استان سبب می‌شود که فعالیت‌های مختلف با سرعت هرچه بیشتری ادامه یابد.

باقری داروساز و محقق گیاهان دارویی و سرپرست آزمایشگاه‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی و آب‌های معدنی استان اردبیل هم علل ناموفق بودن ایران در کشت و توسعه گیاهان دارویی را نگاه سنتی به این موضوع می‌داند و می‌گوید دانشگاه‌ها در این خصوص برنامه مدونی ندارند.

بی شک با برنامه ریزی های دقیق، بکارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان طب سنتی، ایجاد داروخانه‌های گیاهی، نظارت بیشتر بر عملکرد عطاری‌ها و تحقیقات ویژه در خصوص کاربردگیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه صنعت داروسازی، تا حدود زیادی می‌توان از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرد و ضمن کاهش عوارض و هزینه‌های درمان، وابستگی دارویی کشور را نیز کاهش داد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.