سلامانه : سبزی شوید عضوی از یک خانواده منحصر به فرد گیاهان است که هم دانه‌ها و هم برگ‌های آن به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. طعم و ظاهر دانه‌های شوید مشابه بذرهای درخت زیره هستند.


به گزارش پایگاه خبری سلامانه، شوید علاوه بر آنکه به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود از فوایدی برای سلامتی برخوردار است که natural news در گزارش اخیر خود به چند مورد از آن‌ها پرداخته است:



مقدار زیاد ویتامین A: این ویتامین منبع مهمی بتا کاروتن یک آنتی‌اکسیدان فلانوئید طبیعی است. ویتامین آ برای حفظ بینایی چشم و نیز حفظ پوست سالم و غشاهای مخاطی حیاتی است. همچنین نقش مهمی در محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و ریه‌ها ایفا می‌کند. تنها ۱۰۰ گرم از جوانه شوید ۲۵۷ درصد از ویتامین آ موردنیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.



کالری پایین و بدون کلسترول: برخلاف رایحه زیادی که دارد اما شوید هیچ کلسترولی ندارد و بسیار کم‌کالری است و به همین دلیل است که چاشنی بسیاری از غذاها است. برخی از خواص آن مانند آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری که دارد نظیر نیاسین و نیز فیبر رژیمی به کنترل میزان کلسترول بدن کمک می‌کند.



منبع غنی ویتامین C: جوانه‌های تازه شوید شامل مقدار بسیاری ویتامین ث است. این آنتی‌اکسیدان نه‌تنها برای افزایش سیستم ایمنی لازم است بلکه به‌عنوان عامل دفاعی در برابر رادیکال‌های آزاد مضر که در بدن انباشته می‌شوند عمل می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم شوید تازه برابر با مصرف ۸۵ میلی‌گرم ویتامین ث است که این مقدار برابر ۱۴۰ درصد از میزان روزانه توصیه‌شده برای مصرف این آنتی‌اکسیدان ضروری بدن است.



سرشار از دیگر ویتامین‌های مهم: ریبو فلاوین، فولیک اسید و نیاسین تنها تعدادی از دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در شوید وجود دارد. مصرف مقدار فراوان این‌ها در هرروز فاکتور مهمی برای متابولیسم بدن است.



فلانوئیدها: مانند آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات لازم و حیاتی برای سلامتی بدن هستند. شوید حاوی چهار دسته از این فلانوئیدها ازجمله کوئرستین است که به پیشگیری و کاهش التهاب کمک می‌کند. به‌علاوه به حفاظت در برابر سرطان کمک می‌کند. تنها یک قاشق غذاخوری شوید تازه یک میلی‌گرم کوئرستین را تأمین می‌کند که این برابر با همان مقداری است که در نصف یک فنجان فلفل سبز وجود دارد.