سلامانه : هر خانم بارداری تلاش می‌کند با انتخاب مواد غذایی سالم و مغذی، به رشد جسمی و ذهنی جنین خود کمک کند. آشنایی با مواد غذایی مفید برای دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد.


غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: خانم‌های باردار بهتر است از غذاهای سنگین و دیر هضم پرهیز کنند و بیشتر غذاهای آب‌پز استفاده کنند. به علاوه بسیار اهمیت دارد که خانم‌ باردار مبتلا به یبوست نشود و برای پیشگیری از این مسئله، مداومت در مصرف آلو و انجیر توصیه می‌شود.


وی ادامه داد: گوشت‌ها و لبنیات، منابع سرشار از ویتامین B6 و B12 هستند که کمبود این‌ها بر رشد مغزی، حرکتی و  ادراکی جنین تاثیر منفی دارد. علاوه بر این، گوشت قرمز، منبع سرشار از عنصر روی است که این عنصر از ناهنجاری‌های مادرزادی، رشد غیر طبیعی مغز در جنین و رفتارهای غیر عادی در نوزاد جلوگیری می‌کند.


کرد افشاری اضافه کرد: مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ برای رشد سیستم عصبی مرکزی و شبکیه در جنین اهمیت دارد. منابع غنی امگا ۳ در ماهی و همچنین در مغز گردو وجود دارد.


به طور کلی غذاهایی که به خانم‌های باردار توصیه می‌شود، که طی این دوران به اندازه کافی استفاده کنند عبارتند از:


گوشت قرمز، مرغ،‌ ماهی، زرده تخم مرغ، روغن زیتون، شیر، کره طبیعی، عسل، بادام، پسته، فندوق، گردو، مویز، خرما، سبزیجات خام و پخته و غلات در حد اعتدال هستند.


به علاوه میوه‌هایی چون سیب، به، انگور، گلابی،‌انار، زرد آلو، آلو و انجیر بسیار برای خانم‌های باردار مفید هستند.