سلامانه : یک کارشناس طب سنتی توصیه‌های غذایی را به صاحبان مزاج گرم و تر در رمضان تشریح کرد.


 

سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره روزه و مزاج‌های گرم و تر اظهار داشت: اکثراً صاحبان مزاج گرم و تر گرایش به چاقی دارند، گوشت بدنشان زیادتر از صاحبان مزاج‌های دیگر است؛ استعداد چاقی آنها بیشتر بر تولید گوشت تکیه دارد، اما اگر بیش از حد سردی بخورند ذخیره چربی در اطراف شکم و ران‌ها و سایر اندام‌ها خواهند داشت.

وی گفت: آوندها و عروق بدنشان گشادتر و غلبه خون در آنان بسیار اتفاق می‌افتد. بافت‌های بدنشان نرم و مرطوب و خون سازی در آنان زیاد است. خواب خوبی خواهند داشت، خوابی که عمیق می‌شود و زود به خواب می‌روند، خرو پُف در این مزاج بیشتر از مزاج‌های دیگر است. نرم خُو و مهربان تر از سایر مزاج‌ها هستند و نبض آنها محکم، پُر و بسیط می‌زند و بدنشان گرم است.

 این کارشناس طب سنتی افزود: به روزه دارانی که دارای مزاج گرم و تر هستند توصیه می‌شود از خواب زیاد بپرهیزند، اگر زیاد بخوابند کم ذهن و کم حافظه می‌شوند. سعی کنند نیمه‌های شب برای انجام یک کار عبادتی یا یک ساعت مطالعه قرآنی یا علمی دیگر از خواب برخیزند.


علوی اضافه کرد: بعد از سحری سعی کنند نخوابند و اگر خوابیدند بین سحری و خواب حداقل ۱،۵ ساعت فاصله دهند و خواب طولانی بعد از سحری برایشان مفید نیست. خواب روز برای آنان بد است مگر خواب قیلوله هنگام ظهر یا قبل از آن به مدت حداکثر نیم ساعت.

وی عنوان کرد: حجم غذا را کاهش دهند و کمترین مصرف غذایی را داشته باشند. از غذاهای خشک و کم حجم بیشتر استفاده کنند؛ غذاهایی مانند خروس جوان خانگی، جوجه مرغ خانگی، کباب بره گوسفند با پودر سماق، ماهی سفید کپور و سایر ماهی‌های دیگر که در پودر زنجفیل یا دارچین و زیره و انیسون شیرین و آب لیموترش قبل از پختن خوابانده شده باشد و امثال آن به صورت کباب یا بخار پز یا قلبه ماهی صرف شود. کباب یا خورشت گوشت کبک، بوقلمون، شتر مرغ و امثال آن مفید است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: مصرف غذاهایی مانند برنج و نان را به حداقل ممکن رسانده، از گوشت گاو پرهیز کنند، از میوه‌ها و سبزیجات دارای طبیعت سرد و به خصوص سرد و خشک بیشتر استفاده کنند. سبزی‌های سرد و خشک مانند  لوبیا سبز، کاهو، گشنیز، خرفه، ترب و برگ ترب سیاه، سفید و قرمز، برگ لطیف انگور، ریواس، کاسنی و میوه‌هایی مانند خربزه، ازگیل، زالزالک، آلبالو، گیلاس، غوره، انار، کنار، انگور میخوش، لیموترش، پرتقال، گریپ فوروت، سیب، به، سایر میوه‌های سرد و مرطوب به مقدار کمتر استفاده کنند و چنانچه زیاد استفاده کردند برای دفع تری آن بهتر است با مصلحات مربوطه ضررهای آن را کم می‌کند مصرف کنند.

علوی خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات نسبت به غذاهای پختنی و گوشتی ترجیح دارد؛ کمترین میزان مصرف به مواد غذایی پختنی را داشته باشند. از سویق عدس (پودر عدس خشک با شکر به صورت قاووت) و آب انار و رب انار و رب ریواس و رب آلبالو برای رفع عطش می توانند بهره ببرند.