×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۲۲۵ تُن کتیرا، باریجه و کرفس از مراتع استان اصفهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، حسینعلی نریمانی با بیان اینکه تمام ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مراتع استان قابلیت بهره برداری گیاهان دارویی، صنعتی و مرتعی دارد، اظهار داشت: تاکنون یک میلیون هکتار از مراتع استان برای این امر شناسایی و برای آنها طرح تعیین شده است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی بیشتر در مراتع فریدونشهر، سمیرم، تیران و کرون و فریدن رویش دارد، افزود: بهره برداران مرتعی هر سال در قالب طرح‌ها درخواست می‌دهند و متناسب با پتانسیل تولید آن محصول، هر سال با بهره برداران قرار داد می ببندیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه امسال ۲۴ قرار داد با بهره برداران مرتعی شامل گیاهان کتیرا و باریجه منعقد شد، خاطرنشان کرد: مراتع گیاه دارویی آنغوزه امسال به دلیل خشکسالی پتانسیل برداشت نداشت و در دستور کار نبود.

نریمانی با بیان اینکه طی این ۲۴ قرارداد طی ۷۵ روز برداشت گیاهان دارویی ۳۵ هزار نفر روز مشغول بکار بوده‌اند، گفت: امسال تاکنون ۷۵ تُن کتیرا و باریجه از مراتع استان و ۱۵۰ تُن کرفس از مراتع فریدونشهر برداشت شده است.

وی سود خالص بهره برداران مرتعی را در سال جاری حدود سه میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: درآمد دولت از بهره برداری گیاهان دارویی در قالب این ۲۴ قرارداد ۲۰ درصد سود خالص بهره برداران است؛ به بیان دیگر دولت بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در قالب بهره مالکانه از برداشت گیاهان دارویی و محصولات فرعی بدست می‌آورد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: بهره برداران همچنین پس از برداشت محصول بر اساس قرارداد برای حفظ مرتع موظف به عملیات اصلاحی و احیایی هستند تا سال‌های آینده نیز مراتع قابلیت بهره برداری داشته باشند؛ از این رو موظفند تا فصل بهره برداری بعدی، حدود ۷۰۰ میلیون تومان نیز عملیات احیایی با بذر پاشی در مراتع انجام دهند.

جلوی خام فروشی گیاهان دارویی گرفته شود

نریمانی با اشاره به اینکه در مراتع استان اصفهان ۲ هزار گونه گیاهی و صنعتی شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: ۴۶ گونه گیاهی شناخته شده، خاصیت دارویی دارد که بهره برداری می‌شود ولی سایر گونه‌ها یا در سطح کم رویش دارد یا بهره بردار ندارد.

وی با بیان اینکه تمام گیاهان دارویی صادراتی است، ابراز داشت: این نوع صادرات خارجی گیاهان دارویی نوعی خام فروشی است و لذا ضرورت دارد که بخش خصوصی برای فرآوری این محصولات سرمایه گذاری کند که بی تردید ارزآوری بسیار بیشتری برای کشور خواهد داشت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه کتیرا برای تثبیت کننده غذا و در محصولات مواد بهداشتی و آرایشی بکار می‌رود و باریجه و آنغوزه در صنایع و داروسازی استفاده می‌شود، اضافه کرد: این گیاهان کیلویی فروخته شده و در خارج از کشور فرآوری و به محصول دیگری تبدیل می‌شود و به صورت مثقالی و با قیمت دلار به ما بر می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.