×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای رویشگاه های کرفس کوهی (کلوس)

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، علی رضا نوروزی اظهار کرد: می توانیم ادعا کنیم فقط در یک روستای پایلوت دیشموک فقط حداقل بیست هزار بوته کشت شده امسال سبز شدند.

وی افزود: در بسیاری از روستاها بوته های سبز کرفس امروز نوید بخش آینده درخشان این منطقه در کشت گیاهان دارویی از جمله کرفس است که می تواند اینده شغلی خیلی از مردم این دیار را به اشتغال پایدار امیدوار کند و دیشموک و دل افروز آن پایدار بماند.

بخش سردسیری دیشموک در شهرستان کهگیلویه یکی از قطب های اصلی کشت گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد است و گیاه دارویی کرفس طبیعی از سالها پیش به صورت خودرو و در حجم زیاد در مناطق کوهستانی این بخش می روید.

ذخیرگاه گیاه کرفس دل افروز دیشموک به عنوان یک ذخیرگاه کشوری ثبت شده است.شست و شوی معده، شادابی چهره، تنظیم قند خون و فشار خون از خواص کرفس کوهی عنوان شده است.

گیاه کرفس با بهره برداری بی رویه، نادرست و برداشت غنچه آن در کوهستان های استان در ابتدای فصل رویش، در آستانه انقراض و نابودی قرار دارد.

حفظ گونه ارزشمند کرفس با توجه به صرفه اقتصادی بالای آن برای بهره برداران، احیاء و بهره برداری بهینه از عرصه های منابع طبیعی، افزایش درآمد خانوارها و توانمند سازی جوامع جنگلی از اهداف اجرای این طرح است.

گونه گیاهی کرفس که با عنوان محلی « کلوس » شناخته می شود گیاهی خودرو و خوشبو از خانواده چتریان است و دارای ارزش دارویی، درمانی و ژنتیکی است.

این گیاه همچنین در دامنه کوه های استان چهارمحال و بختیاری و مناطق بالای دو هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا می روید.

بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار نفر بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.