واریس و درمان گیاهی آن

بیماری است که بر اثر تورم ورید و گشادى رگهاى پا بخصوص در ناحیه ساق پا بوجود مى آید. واژه  «واریس» از ریشه یونانی ” واریکس ” به معنی پیچدار گرفته شده است. سیاهرگ‌های واریسی، سیاهرگ‌های پیچدار و متسعی (گشاد) هستند که در نزدیک سطح پوست تشکیل می‌شوند. احتمال واریسی شدن در همه سیاهرگ‌ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا اندام‌های پایینی و پاها هستند.
سیاهرگ‌های واریسی، در نتیجه اختلال عملکرد دریچه های موجود در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند. در حالت طبیعی، این دریچه ها از بازگشت خون در مسیر عکس ( به سمت پایین ) جلوگیری می‌کنند. ممکن است این دریچه‌ها بر اثر عواملی مانند: بارداری، ترومبوفلبیت ، ضعف مادرزادی ، چاقی و یا ایستادن طولانی مدت، تحت کشش قرار گیرند.
وقتی دریچه ها ضعیف شده و دیگر قادر به بسته شدن طبیعی نباشند ، حوضچه هایی از خون در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند. در نتیجه سیاهرگ‌ها متسع و واریسی می شوند.

چون پیاز، ادرار آورى قوى است، مصرف آن در بیمارى ورم ساق پا که بهبودش احتیاج به ادرار زیاد دارد مفید است.

مصرف یک حبه سیر صبح ناشتا، انواع ورمهاى پا را درمان مى کند. زیرا سیر خاصیت تصفیه کنندهء خون دارد.

آب چغندر را اگر با گل ارمنى (نوعی خاک در ارمنستان) مخلوط کنند و نیم گرم که هست روى ورم پا بمالند ورم پاها را خواهد خوابانید.

اگر آب لیمو را از رو، به پوست ساق پا بمالند و مالش دهند پاها را تقویت کرده و انواع واریس را معالجه مى کند. مالش پاها با آب لیمو از خارج باید توأم با نوشیدن آب لیمو از داخل باشد و باید هر روز آب ده تا پانزده لیمو را گرفته و نوشید.

آب لیمو تنها غذایى است که از راه داخل بدن انواع واریس را معالجه مى کند.

براى درمان واریس جوشانده بنفشه فرنگى را به مقدار ۶٠ گرم در یک لیتر آب مصرف کنید.

کسانى که پاهاى دردناک و حساس دارند باید حمام تیول (زیرفون) بگیرند و بعد از آن با آب لیموى تازه پاها را مالش دهند.

ضماد برگ چغندر با اسید بوریک جهت ورم پشت پا مفید است.

ضماد برگ تازه درخت چنار براى ورم زانو مفید است.

مراقبت از پاها

زنان، چهار مرتبه بیشتر از مردها به درد پا و ناراحتیهاى مربوط به پا، دچار مى شوند. کفشهاى پاشنه بلند زنان براى پا زیان آور است. زیرا سنگینى بدن را جلو مى کشد و ماهیچه‌هاى مربوط را کوتاه مى کند و مهره‌هاى پشت را از شکل و توازن خارج مى سازد بهتر است در عوض کفشهاى پاشنه بلند. کفش راحت پوشید. بهترین ورزش براى پا، برهنه راه رفتن است که داراى فواید زیاد و خاصیت درمانى است. همانطور که کفش تنگ بسیار باعث آزار پاهاست، جوراب خیلى کوتا و نامناسب هم بر سر انگشتان و عضلات پا فشار مى آورد، پا احتیاج به تحرک و ورزش دارد و استراحت زیاد براى آن مفید نیست. یکى از علل رنجورى پاها، نشستن در صندلیهاى راحتى و چرخدار و نیمکتهاى باغ به منظور استراحت ممتد است. در حالى که ورزش ملایم و حرکت آرام و تقویت عضلات و اعصاب پا فوق العاده مفید است و بر عمر انسان مى افزاید.