×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی اثرات ضدپمپ افلاکسی عصاره گیاه بابونه (Anthemis atropatana) در سویه‌های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به سیپروفلوکساسین با استفاده از روش Real Time PCR

مقاله : بررسی اثرات ضدپمپ افلاکسی عصاره گیاه بابونه (Anthemis atropatana) در سویه‌های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به سیپروفلوکساسین با استفاده از روش Real Time PCR

شیما عزتی۱، امیر میرزایی* ۲، مسعود زندی۳

۱کارشناسی ارشد ۱-کارشناس ارشد، گروه زیست‌شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

۲دکتری ۲-استادیار، گروه زیست‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، A.mirzaie@riau.ac.ir

۳کارشناسی ۳-مربی، گروه زیست‌شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

چکیده:

مقدمه: سویه‌های مقاوم به دارو یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده عفونت‌های بیمارستانی می‌باشند، به طوری که پمپ افلاکس norB در این باکتری نقش بسزایی در ایجاد مقاومت‌های دارویی دارد.

هدف: هدف از این مطالعه بررسی ترکیبات فیتوشیمیایی عصاره گیاه بومی بابونه (Anthemis atropatana) و اثرات ضدپمپ افلاکسی norB آن بر روی ایزوله‌های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه تجربی، ابتدا عصاره گیاه بابونه با استفاده از روش ماسراسیون تهیه و ترکیبات فیتوشیمیایی آن با استفاده از روش GC/MS تعیین شد. به دنبال آن وجود پمپ افلاکس norB در ۵۰ سویه بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به دارو به روش فنوتیپی کارت ویل و ژنوتیپی PCR بررسی شد. در انتها، پس از تیمار سویه‌ها با غلظت زیرحدکشندگی عصاره (SubMIC)، اثرات ضدپمپ افلاکسی norB آن با روش Real Time PCR ارزیابی شد.

نتایج: آنالیز فیتوشیمیایی عصاره با استفاده از روش GC/MS نشان داد که بیشترین ترکیبات تشکیل‌دهنده عصاره مربوط به Dodecane (8/9٪) و Tridecane  (۴/۶٪) می‌باشد. همچنین نتایج روش کارت ویل و PCR نشان داد که از میان ۵۰ سویه بالینی، ۱۰ سویه دارای پمپ افلاکس norB هستند. درنهایت به دنبال تیمار سویه‌ها با غلظت SubMIC عصاره، نتایج Real Time PCR کاهش بیان ژن پمپ افلاکس norB را در سویه‌ها نشان داد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، به نظر می‌رسد این گیاه می‌تواند به عنوان یک منبع طبیعی دارویی پتانسیل استفاده در صنایع دارویی را داشته باشد.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

 

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.