×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موفقیتی دیگر از پژوهشکده گیاهان دارویی: تولید عصاره استاندارد خارمریم

خارمریم

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر رضا حاجی آقایی، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به مهمترین دستاوردهای پژوهش و فناوری پژوهشکده، گفت: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در راستای اهداف این نهاد که انجام پروژه‌های پژوهشی – فناوری با هدف تولید محصول و ایجاد ثروت است، طرح‌های کاربردی زیادی در حال انجام یا در دست اختتام دارد که می‌توان به تولید داروی لیورسیل اشاره کرد که تمام مطالعات بالینی، فرمولاسیون، آنالیز و … آن در پژوهشکده انجام گرفته و در نهایت با مجوز سازمان غذا و دارو وارد بازار دارویی کشور شده است.

وی افزود: همچنین می‌توان به داروی ملیتروپیک اشاره کرد که پژوهشکده با تولید این دارو در جهت درمان بیماری آلزایمر گام برداشته و این دارو جهت تقویت حافظه استفاده می‌شود.

دکتر رضا حاجی آقایی با اشاره به این که پژوهشکده گیاهان دارویی از معدود مراکز علمی گیاهان دارویی است که در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، تولید و تجاری‌سازی محصولات تخصصی گیاهان دارویی در حال فعالیت است، تصریح کرد: این پژوهشکده با توجه به دارا بودن متخصصان در حوزه پزشکی و زراعت دارای برتری نسبت به سایر مراکز مشابه است.

وی افزود: حوزه پژوهشی این پژوهشکده دارای طرح‌های شاخص در زمینه تولید فرآورده‌های جدید جهت درمان بیماری‌های متابولیک، سوءهاضمه و مشکلات بیماران دیابتی است و در راستای تولید عصاره‌ها و مواد اولیه دارویی مورد کاربرد در تولید فرآورده‌های گیاهی که دانش فنی تولید آن‌ها در کشور موجود است نظیر پودر ژل آلوئه‌وراء، عصاره سیلسمارین، ترکیب تبائین و … طرح‌های شاخص را در دست اقدام دارد.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی گفت: این پژوهشکده با توجه به ارتباط با صنعت گیاهان دارویی و همچنین بازار مصرف‌کننده از محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی، نیازهای کشور را در این حوزه بررسی کرده و در طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی به حل این مشکلات و معضلات می‌پردازد.

دکتر حاجی آقایی ادامه داد: پژوهشکده با توجه به وجود مشکلاتی در حوزه تولید عصاره‌های استاندارد قابل استفاده در صنایع دارویی اقدام به انجام پروژه‌هایی در حوزه تولید عصاره استانداردشده از جمله سیلیمارین کرده است؛ زیرا با وجود محصولات نهایی موجود در بازار ایران از گیاه سیلیمارین و همچنین استقبال بازار این محصولات به دلیل اثرگذاری بالا، ماده اولیه جهت تولید آن به صورت وارداتی تأمین می‌شود. در این راستا و در جهت رفع مشکل واردات این پژوهشکده طی انجام طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اقدام به ایجاد دانش فنی به منظور تولید عصاره استاندارد گیاه خارمریم کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در پایان اظهار کرد: از جمله افتخارات کسب شده این پژوهشکده در حوزه پژوهشی می‌توان به کسب مقام اول مجله گیاهان دارویی در جشنواره رازی اشاره کرد. همچنین فصلنامه گیاهان دارویی نیز در واقع اولین فصلنامه در حوزه گیاهان دارویی است که در پایگاه Scopus نمایه می‌شود و بر اساس برنامه‌های تعریف شده اقدامات لازم جهت نمایه‌کردن این فصلنامه در پایگاه‌های دیگر بی‌المللی انجام خواهد شد.

  1. سعیدی

    تولید عصاره استاندارد خارمریم سابقاً توسط شرکت های زردبند، درمان یاب، حکیم مومن و چند شرکت معتبر دیگه تولید شده.
    خبر درست پخش کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.