×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی الکتروشیمیایی و اسپکتروسکوپی تأثیر درمانی دمنوش آبی دم میوه گیلاس بر تشکیل و انحلال سنگ های کلیوی کلسیم اگزالات

مقاله: بررسی الکتروشیمیایی و اسپکتروسکوپی تأثیر درمانی دمنوش آبی دم میوه گیلاس بر تشکیل و انحلال سنگ های کلیوی کلسیم اگزالات

ابراهیم هنرمند *، حسین مستعان زاده، علی محمد امانی

گروه شیمی، دانشگاه قم، قم، ایران ، e.honarmand@qom.ac.ir

 

چکیده:

زمینه و هدف: کلسیم اگزالات مهم‌ ترین نوع شناخته شده سنگ های کلیوی است که تاکنون درمان دارویی شیمیایی قطعی برای آن ارائه نشده است. استفاده از فرآورده های گیاهی می تواند روش مناسبی جهت پیشگیری از تشکیل و یا انحلال این نوع سنگ ها باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثرگذاری دمنوش آبی دم گیلاس بر تشکیل و یا انحلال کلسیم اگزالات انجام گردید.

روش بررسی: در این پژوهش آزمایشگاهی، دمنوش آبی ۴ گرم دم خشک شده میوه گیلاس در ۱۰۰ میلی لیتر آب دو بار تقطیر تهیه و تأثیر آن بر میزان انحلال و یا تشکیل نمک کلسیم اگزالات مورد مطالعه قرار گرفت. مقدار انحلال این نمک در مخلوط حاوی ۳۳/۳% حجمی دمنوش با روش های تیتراسیون کمپلکس سنجی و اسپکتروسکوپی مطالعه گردید. غلظت یون کلسیم در محلول اشباع کلسیم اگزالات توسط تیتراسیون با محلول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید ۰/۰۱ مولار با روش کمپلکس سنجی و همچنین بر اساس میزان نشر نور با روش اسپکتروسکوپی تعیین گردید. جهت بررسی میزان تشکیل نمک کلسیم اگزالات، تیتراسیون محلول کلسیم کلرید ۰/۰۵ مولار حاوی ۳۳/۳% حجمی دمنوش با محلول سدیم اگزالات ۰/۰۵ مولار انجام شد.

یافته ها: بررسی نتایج حاصل از مطالعات طیف بینی نشر شعله ای، تیتراسیون کمپلکس سنجی و هدایت سنجی نشان می دهد که اگرچه این دمنوش نمی تواند تأثیر چندانی بر انحلال سنگ کلسیم اگزالات داشته باشد، لیکن به میزان قابل توجهی از تشکیل این نوع سنگ ممانعت به عمل می آورد (۰/۰۵P<).

نتیجه‌ گیری: نتایج حاصل از مطالعات انجام یافته در این تحقیق نشان می دهد که دمنوش آبی دم گیلاس می تواند گزینه مناسبی جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری در افراد مستعد سنگ کلیه باشد.

 

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.