×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسئولین کشور باید از صادرات گیاهان خام دارویی جلوگیری نمایند


دکتر فراز مجاب ، دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی درباره صادارت گیاهان دارویی ایران به خبرنگار شبکه خبری گیاهان دارویی گفت: از صادرات گیاهان خام دارویی اجتناب و صادرات این گیاهان قطعا باید ممنوع شوند. همه می دانیم یکی از راه های توسعه و پیشرفت در زمینه گیاهان دارویی، صادرات آنهاست منتهی در کشور این ظرفیت وجود دارد که عصاره های استاندارد گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و خالص کردن ترکیبات شیمیایی تولید و صادرگردد.

در حال حاضر شرکتهای زیادی در ایران این قابلیت و  ظرفیت را دارند که این سه مورد مذکور را تولید کنند. البته عملا هم این شرکتها در حال تولید این محصولات هستند و حتی محصولات خود را نیز صادر می کنندکه به این ترتیب ارزش افزوده بیشتری نیز در پی دارد. باید از صادرات گیاهان دارویی جدا جلوگیری شود و به جای آن تشویق ، تسریع و اقدام به تولید داروهای فرموله شده صنعتی ، ترکیبات شیمیایی خالص شده و عصاره های استاندراد گیاهی و صادرات آنها گردد.

مسئولین کشور در وزارت خانه های کشاورزی، اقتصادی ، صنعت و …. باید از صادرات گیاهان خام دارویی جلوگیری نمایند. هرچند در ملاقات ها و گفتگو های تجاری افراد تیم مذاکره کننده خارجی مایل به خرید خام گیاه دارویی هستند و با یک سری تمهیدات در مذاکره ، کشور را وادار به صادرات خام گیاه دارویی می کنند، اما مسئولینی که وارد مذاکره می شوند باید با دقت و مشورت با صاحبنظران عرصه گیاهان دارویی و با هوشمندی ، طرف مذاکره را وادار به خرید محصولاتی چون داروی گیاهی، عصاره و ترکیبات خالص شیمیایی کنند. با توجه به اینکه شرکتهای داخلی تولیدات مناسبی دارند حیف است که به این موضوع بی توجهی شود. ما باید کاری کنیم که کشورهای دیگر حاصل فعالیت شرکت های ما را خریداری کنند.

تهیه و تنظیم: مهندس میترا زمانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.