×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه

باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه

معرفی باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه
مصاحبه با آقای مهندس مهدی فرخوی، موسس و عضو هیات مدیره

.

به نقل از مستند ویژه سومین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران – ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۵ (به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی)

دانلود Download(توجه: متن کامل این مصاحبه در فایل مستند موجود می باشد. با کلیک نمودن بر روی گزینه بالا می توانید آن را دانلود نمایید.)

.

با سلام لطفا خودتان را معرفی بفرمایید
بنده مهدی فرخوی متولد سال ۱۳۲۶ در تهران هستم. بیش از ۵۰ سال است از دوران دبیرستان تا امروز، کار میکنم. بیست سال غالبا در شرکت های بزرگ تولیدی بعنوان کارمند و مدیر، بیست سال شریک و مدیر در صنایع تولیدات الکترونیک پیشرفته و سلولزی و ده سال اخیر هم با آنکه تحصیلاتم در رشته های مرتبط با کشاورزی نبوده است، در مطالعه گیاهان دارویی و ایجاد و اداره باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه، گذشته است. اصلی ترین دلبستگی ام در تمام دوران کار، تلاش در انجام کارهای خلاقه و نو با تاکید بر آگاهی و کیفیت عالی بوده است.
مقدمه ای درباره باغ بفرمایید (تاریخ آغاز ساخت باغ، تاریخ افتتاح، تعداد گیاهان مستقر شده، تعداد گیاهان یکساله، تعداد گیاهان دوساله و چندساله، تعداد گیاهانی علفی، درختچه ای و درختی، مساحت باغ و …)
مراحل اجرایی احداث باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه، در سال ۱۳۹۰ و گشایش رسمی آن در اردیبهشت ۹۱ انجام شد. از قریب ۲۰۰ گیاه دارویی در سال نخست، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی و معطر در باغ مستقر شده است. زمین باغ با مساحت حدود ۴ هکتار، در تهران، بزرگراه آزادگان، ابتدای روستای فیروز بهرام واقع شده که یک هکتار آن کلکسیون گیاهان دارویی شامل گیاهان علفی، درختچه ای و درختی در انواع یک، دو و چندساله است. یک هکتار به معرفی حدود ۴۰ گونه گیاهان دارویی با قابلیت کشت انبوه و کشت محدود ۱۶ گونه آنها اختصاص یافته است. یک هکتار، به معرفی انواع روش های فرآوری گیاهان دارویی و ارائه نمونه های عملی و نمایشی مربوطه در نظر گرفته شده است. آخرین بخش هم به گلخانه ها و تولید پایه های گیاهی، برای فروش و پشتیبانی باغ اختصاص دارد (احداث کتابخانه، هرباریوم، آزمایشگاه، پژوهشگاه، آموزشگاه، موزه و نمایشگاه، فروشگاه، رستوران و طب سنتی).
چه اتفاقاتی در زندگی یا در ذهنتان افتاد که تصمیم به احداث یک باغ گیاهشناسی گرفتید؟
نتیجه مطالعات مفصل انجام شده، دیدار از باغ های گیاهشناسی حدود ۲۰ کشور دنیا و بررسی موقعیت امروز گیاهان دارویی در جهان، به روشنی نشان می داد که ایران با وجود قابلیت های طبیعی استثنایی و پیشینه درخشان علمی، وجود مکتب شاخص و ارزشمند طب سنتی و نیروی کار فراوان، نه تنها دارای جایگاه شایسته خود در جهان امروز نیست، حتی جایگاه سنتی تاریخی قبلی خود را نیز تدریجا به دیگران واگذار کرده است و در داخل هم روز بروز از سهم گیاهان ارزشمند دارویی در وجه کاربردی آن کاسته شده و نقش اقتصادی، توسعه ای و علمی آنها نیز مورد غفلت قرار گرفته است. اینجانب در نهایت به این دریافت رسیدم که نیاز مقدماتی، انجام کارهای بنیادی و پایه است تا میزان آَشنایی عموم و خواص هرچه بیشتر و عمیق تر افزایش یابد. تاسیس یک باغ گیاهشناسی دارویی در مرکز کشور با امکان دسترسی عمومی آسان، میتواند اولین قدم باشد تا طی چند سال در هر استان حداقل با ایجاد یک یا دو باغ مشابه، توجه لازم به این معجزات خدادادی و لزوم بهره برداری مناسب و کارآمد هر چه بیشتر از آنها جلب شود و شکرانه حداقلی این نعمات طبیعی که تلاش در حفظ و توسعه همه جانبه این گیاهان و منافع مترتب بر آن باشد، بجا آورده شود.

باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه

چه شد که اسم فیروزه را برای این باغ انتخاب کردید؟
“فیروزه” شاید ایرانی ترین گوهر جهان باشد. گوهری که همه جای جهان نشانه بخت، بهروزی و سلامتی است. گوهری که بدلیل واکنش نشان دادن به شرایط محیطی، از آن به عنوان گوهر زنده یاد می شود. گوهری که حتی برای آن بعضی خواص درمانی نیز قائل هستند. فیروزه، گوهری است پنهان در دل خاک که اگر انسان دریابدش و بپروردش، ارزشمند و ارزشمندتر می شود. با این نگاه، فیروزه شبیه ترین اشیاء طبیعی به گیاهان و خصوصا گیاهان دارویی ایران است. گنجی خداداد، طبیعی، زنده، زیبا، ایرانی، گرانبها و با ارزش افزوده بالا، نماد سلامتی و مایه ایجاد کار و ثروت. علاوه بر آن، قرارگرفتن محل باغ در روستای باستانی فیروز بهرام، تناسبی دلنشین با این نام می تواند داشته باشد.
باغ گیاهشناسی فیروزه، چه نوع گیاهانی را در خود جای داده است؟
باغ گیاهشناسی دارویی فیروزه جایگاه رویش و پرورش انواع مختلف گیاهان دارویی است که در بخش های مختلف با نظمی خاص چیده شده است و تابلوی نام علمی، نام رایج انگلیسی و نام فارسی، آن را معرفی می کند.
آیا در احداث این باغ، الگویی را (مثلا یک باغ گیاهشناسی دارویی خارجی) در نظر داشتید یا ایده اولیه آن هم با خودتان بود؟

.

… (متن کامل این مصاحبه در مستند ویژه سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران منتشر شده است که فایل کامل آن را می توانید از اینجا دانلود نمایید).

  1. فاطمه نمازی

    خیلی خوشحال شدم اینچنین باغی ایجاد شده وخیلی مایل هستم ازاین باغ دیدن کنم تا باگیاهان مختلف آشنایی کامل پیداکنم چون دراین زمینه مشغول تحصیل هستم .
    چطور میشود این امکان فراهم شود؟
    درضمن به آقای مهدی فرخوی هم تبریک عرض میکنم بابت اینچنین ایده زیبایشان و آرزوی موفقیت برایشان دارم .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.