×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز مرحله آزمایشگاهی طرح تهیه داروی گیاهی جلوگیری کننده از سقط‌جنین در دام

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «امین ولی‌زاده» اظهار کرد: به واسطه مراجعه مکرر به مزارع دامی در مناطق مختلف استان و بر اساس مشاهدات متعدد صورت گرفته، متوجه شدیم که در برخی از گله‌های دامی در مناطق مختلف استان سقط‌جنین قابل‌توجهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحقیقات لازم بر روی چرای دام‌ها به عمل آمد و نوع گیاه خوراکی گوسفندان در مناطق مختلف موردبررسی قرار گرفت، افزود: بعد از انجام این تحقیقات متوجه شدیم که خوردن برخی از گونه‌های گیاهی بر روی سقط‌جنین و تغییرات هورمونی در بدن دام تأثیر گذاشته است.

واکسیناتور دامپزشکی دهلران اضافه کرد: سرانجام ترکیبی از این گیاهان تهیه و به صورت آزمایشی روی گله‌هایی که سقط‌جنین داشته‌اند آزمایش شد که این آزمایش بین ۲۰ تا ۳۰ گله صورت گرفت که با موفقیت ۹۱ تا ۹۲ درصد همراه بود.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در مسئله سقط‌جنین دام تأثیر دارند که در مجموع به دو دسته میکروبیولوژی و عوامل تغذیه‌ای تقسیم می‌شوند.

وی یادآور شد: در بین عوامل میکروبیولوژی علل باکتریایی، قارچی و حتی ویروسی بسیار مؤثر هستند که باید از طریق آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی و هورمون درمانی اقدام به درمان آنها کرد.

مسئول این هسته‌ی فناور مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاد دانشگاهی ایلام تأکید کرد: در بحث عوامل تغذیه‌ای، متأسفانه شاهدیم که در مناطقی که تغذیه و غذای سالم و مناسب برای دام وجود ندارد برخی‌ها از طریق تغذیه نامناسب مانند نان خشک کپک‌زده یا باقی‌مانده درو محصولات کشاورزی که حامل سم است دام‌ها را تغذیه می‌کنند و همین عامل در سقط‌جنین دام‌ها تأثیرگذار است.

ولی‌زاده تصریح کرد: در هر گله، در یک دوره زایش به صورت میانگین بین ۹ تا ۱۱ بره و بزغاله سقط می‌شود.

«مریم مؤمنی» – معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی گفت: طرح آقای ولیزاده در خصوص ساخت داروی گیاهی مورداستفاده برای دام در جلسه دی‌ماه شورای فناوری مرکز مطرح و بعد از داوری موفق به پذیرش در مرکز شد.

معاون فناوری مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی اضافه کرد: این طرح در مرحله ساخت نمونه اولیه تحت نظارت مشاورین تخصصی، در آزمایشگاه زیست فناوری مشترک جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حال اجرا است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.