×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات فله ای و بدون فرآوری گیاهان دارویی نیاز به بازنگری دارد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر محمدباقر رضایی اظهار داشت: امروز بیشتر گیاهان دارویی کشور توسط دلالان و واسطه ها و به صورت فله ای صادر می شود.
وی به میزان صادرات و ارزش ریالی یا دلاری آن اشاره نکرد اما افزود: گیاهان دارویی ایران پس از صادرات به کشورهای دیگر، فرآوری شده و مجددا بخش قابل توجه آن به کشور وارد و با قیمت بالا به مردم عرضه می شود.
رضایی با اشاره به ظرفیت بالای گیاهان دارویی کشور اضافه کرد: در سال های گذشته با مدیریت نادرست، بسیاری از این گونه ها از بین رفته و توجهی نیز به حفظ گونه های موجود نمی شود.
وی تصریح کرد: احیا و حفظ گونه های دارویی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح است که باید براساس مطالعات علمی درمناطق با اقلیم مربوطه هر گیاه کشت شود و در همین راستا انجمن علمی گیاهان دارویی کشور بحث ساماندهی گونه های گیاهی را درحال انجام دارد.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور یادآور شد: این انجمن تاکنون ۱۰ گونه گیاه دارویی از جمله ‘بابونه، آویشن، گل محمدی، زعفران، باریجه، کتیرا، نعناع، پنیرک و آنغوزه’ را برای کشت درمناطق با اقلیم خاص معرفی کرده است.
رضایی باتاکید برضرورت کشت مکانیزه و انبوه گیاهان دارویی فوق گفت: کل بازار داخلی ایران و بازار کشورهای منطقه برای این محصولات درصورتی که به درستی فرآوری شوند، وجود دارد.
وی، حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی درحوزه کشت گیاهان دارویی بویژه دربحث بازاریابی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: اگر سرمایه گذاری و حمایت در این بخش به خوبی صورت نگیرد، ره به جایی نخواهیم برد و با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود منابع آبی، کشت گیاهان دارویی در مناطق خشک و کم آب کشور یک ضرورت است.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور، توجه به سلامت جامعه و کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی بیماری ها بویژه در مناطق روستایی با احیای گیاهان دارویی و فرهنگ سازی برای کشت و مصرف آن را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: احیا و توجه به گیاهان دارویی مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی نیز به حساب می آید.
به گفته وی، درحال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۷۰ هزار هکتار می باشد که با توجه به اقلیم آب و هوایی و کمبود منابع آبی، قابلیت افزایش تا ۵۰۰ هزار هکتار را بویژه در اراضی دیم دارد.
رضایی تعداد گونه های گیاهی شناسایی شده در کشور را افزون بر دو هزار گونه دانست و اضافه کرد: حدود ۳۰۰ گونه آن درصنایع دارویی، غذایی و مواد بهداشتی قابل استفاده است که با توجه به مرغوبیت این گیاهان نیازی به واردات آن نیست.
وی گلستان را از استان های پرظرفیت درحوزه گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: بایستی با تشکیل کمیته های تخصصی، استفاده از شرکت های دانش بنیان و توجه به مکانیزاسیون در تولید و فراوری گیاهان دارویی، ابتدا این سرمایه های ملی را احیا و سپس از ظرفیت عظیم آن در ارتقای سلامت جامعه، ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مردم استفاده کرد.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور همچنین از فعالیت شاخه این انجمن در ۲۰ استان کشور خبر داد و گفت: برگزاری چند همایش گیاهان دارویی در استان ها و نیز یک همایش بین المللی با مشارکت کشور ترکیه در دستور کار قرار دارد.
نخستین همایش ملی گیاهان دارویی، معطر و ادویه ای درقالب سه محور اصلی شامل منابع طبیعی، شیمی و طب و اقتصاد و کار آفرینی روز چهارشنبه در دانشگاه گنبدکاووس باحضور برخی استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور و استان گلستان برگزار شد.
در این همایش یک روزه، ازمجموع ۲۵۷ مقاله علمی که درقالب مقاله و پوستر به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، ۲۰۶ مقاله پذیرش شده که ۱۲ مقاله در دو نوبت صبح و عصر این همایش توسط صاحبان آن قرائت می شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.