×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش میانگین عملکرد زعفران در مزارع کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، منوچهر مالکی در نشست “هم‌اندیشی زنجیره ارزش زعفران؛ از مزرعه تا صادرات» در زاوه افزود: از جمله دلایل این مسئله عدم استفاده صحیح از منابع آب و خاک است که موجب کاهش بهره‌وری اراضی زیر کشت زعفران شده است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی سازوکاری دقیق برای مدیریت صنعت زعفران با مشارکت همه ارکان مرتبط با آن تعریف شود، گفت: اثرات چنین راهبردی قطعا کاهش خام‌فروشی این محصول و عرضه آن با ارزش افزوده بالاتر در بازار جهانی است؛ همچنین حلقه تولید در زنجیره ارزش این محصول نیز با چنین رویکردی، بهره حداکثری را از این محصول کسب خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه ۷۶ درصد زعفران کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: با این حال در سال‌های گذشته کشت این محصول به ۲۳ استان کشور افزایش یافته است.

غلامحسین ساربان با اشاره به لزوم افزایش بهره‌وری در مزارع کشت زعفران خراسان رضوی افزود: بر این اساس با دستور استاندار خراسان رضوی، امسال باید برای ۱۰ هزار هکتار از مزارعی که کشت زعفران در آنها انجام می‌گیرد، برنامه آموزش و ارزیابی اجرا شود تا از این طریق، میانگین برداشت زعفران به ۶ کیلوگرم در هکتار افزایش پیدا کند، از مجموع مزارعی تحت پوشش این طرح هستند، ۲ هزار هکتار آن در شهرستان زاوه قرار دارد.

وی با اشاره به گلایه برخی از کشاورزان نسبت به مشکلات خرید تضمینی زعفران، توضیح داد: کلید حل این مسئله در دستان کشاورزان است. فعالان این بخش باید برای آبیاری درست مزارع، تغذیه خاک و تهیه یک محصول سالم و بهداشتی اقدامات لازم را به کار بگیرند تا محصول باکیفیتی به عمل آورند و این امر در قیمت خرید هم موثر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه پیشنهاداتی شامل ارائه آموزش ‎های لازم در بحث ارتقای کیفیت کشت به کشاورزان، ایجاد یک دفتر در سطح منطقه و بررسی راه‌هایی برای پشتیبانی مالی از کشاورزان را در راستای حل این مسائل و مشکلات مطرح نمود و خواستار انعکاس نظرات فعالان این حوزه برای اتخاذ راهبردهای موثرتر مدیریتی در این موضوع شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پویایی بازار زعفران و اتخاذ راهبردهای پایدار مدیریتی در این بخش، به انتفاع تمامی ارکان زنجیره ارزش آن؛ شامل بخش‌های تولید، تامین، فرآوری و صادرات این محصول منتج خواهد شد.

محمدرضا توکلی‌زاده افزود: افزایش ارزش زعفران در بازارهای جهانی و حتی توسعه تقاضا برای این محصول در کنار موضوعات دیگری همچون مدیریت بازار و ایجاد انتفاع حداکثری برای همه ارکان زنجیره ارزش این محصول از تولید تا صادرات، اولویت‌هایی بوده‌اند که در دوره دهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به طور ویژه بر آن متمرکز شده‌ایم، سیاستگذاری در بحث محصولات استراتژیک باید با نظر فعالان و صاحبنظران آن حوزه انجام بگیرد تا کارآمدی کافی ایجاد کند.

تعامل ارکان زنجیره ارزش؛ کلید رشد بازار زعفران ایران

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای رفع موانع توسعه بازار زعفران، عنوان کرد: تعامل تمامی ارکان زنجیره ارزش زعفران شامل تولیدکنندگان، مراکز متولی تامین و فرآوری، صادرکنندگان و تعاونی‌های تخصصی این حوزه بسیار ارزشمند است. برای ارتقای جایگاه این محصول، در گام نخست باید دغدغه به حق کشاورزان شنیده شود.

فرهاد سحرخیز از اهمیت ارائه راهکارهای کارآمد و مفید در خصوص اصلاح روش‌های تولید زعفران از سوی سازمان جهاد کشاورزی و نیز، تببین فرصت‌ها و مزیت‌های استفاده از بازار سرمایه برای کشاورزان سخن گفت و به استقبال گرم بخش کشاورزی از آموزش روش‌های نوین کشت، عرضه و فروش زعفران اشاره کرد.

وی به تلاش‌های صورت گرفته در راستای شفافیت قیمت زعفران و عرضه این محصول در بورس کالا اشاره و بیان کرد: در این راستا و در پی رفع برخی مشکلات پیش آمده، اقداماتی به منظور «تک‌نمادی» شدن زعفران در بورس کالا انجام شده که می‌تواند به عنوان ابزاری شفاف، موثر و تعیین‌کننده در کشف قیمت صحیح زعفران و افزایش عمق این محصول در بورس نقش لازم را ایفا کند.

وی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند با بهره‌گیری از ابزارهای بورسی از جمله گواهی سپرده و معاملات آتی در جبران نوسانات بورسی نقش‌آفرینی داشته باشند. ما معتقدیم کشاورزان باید به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار سرمایه زعفران حضور پیدا کنند و اثرگذار باشند.

سحرخیز، هدف فعالان واقعی بازار زعفران را مدیریت ارزش این محصول استراتژیک و پایداری این بحث خواند، به نحوی که سود اکتسابی از تجارت زعفران به طور عادلانه میان تمامی اجزای زنجیره ارزش آن توزیع شود، ارزش این محصول به قیمت واقعی آن در بازارهای بین‌المللی نزدیک شده و با تشکیل شرکت‌های تخصصی کشاورزی-صادراتی سود واقعی حاصل شده نیز به طور عادلانه در کل زنجیره ارزش این محصول توزیع شود.

فرماندار شهرستان زاوه نیز در این نشست گفت: کل سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۱ هزار هکتار است که از این میزان ۹۱ هزار هکتار در استان خراسان رضوی قرار دارد، در این میان، شهرستان زاوه با داشتن ۱۱ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور و ۱۴ درصد سطح زیر کشت زعفران استان، بالاترین سهم را در این شاخص در اختیار دارد، با این حال همچنان با مشکلات بسیاری در کشت این محصول مواجه هستیم.

محمد وفایی نژاد اظهار داشت: نحوه کشت، استفاده از کود مناسب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و دقت کافی در انتخاب پیاز زعفران و توجه به مرغوبیت آن، مسائلی هستند که باید از سوی زعفران‌کاران زاوه‌ای مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

وی از فرایند برداشت و خشک کردن سنتی زعفران به عنوان یکی از عوامل موثر بر کیفیت این محصول یاد کرد و توضیح داد: قیمت حمایتی محصول، امری اساسی در تشویق و ترغیب کشاورزان است. این قیمت باید پایدار و منطقی باشد، به نظر می‌رسد که بهترین روش برای مدیریت بازار زعفران، خرید توافقی این محصول باشد. با این حال کم‌بودن تعداد خریداران بر روی کاهش قیمت محصول تاثیرگذار است.

فرماندار زاوه خاطرنشان کرد: در مرحله آخر زنجیره ارزش زعفران، صادرکنندگان قرار دارند که از قضا نقش به‌سزایی در توسعه بازارهای جهانی این محصول ایفا می‌کنند.

وی، توسعه بازار و مباحث مرتبط با مبادلات بانکی در سطح بین‌المللی را دو مسئله اساسی موثر بر بحث توسعه صادرات زعفران عنوان کرد و گفت: حل مشکلات این حوزه، بایستی در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.