آبهمه‌ی ما آب را مایه‌ی حیات می‌دانیم و هر روز برای رفع تشنگی از آن استفاده می‌کنیم. اما آیا واقعاً آن طور که لازم است آب را می‌شناسیم؟ آیا حتماً لازم است هر روز ۸ لیوان آب بنوشیم؟ آیا آب باعث لاغری می‌شود؟ آیا مصرف بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند خطرناک باشد؟ اگر می‌خواهید جواب این سۆالات را بدانید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

  

لازم نیست روزانه حتماً ۸ لیوان آب بخورید

حتماً شما هم بارها شنیده‌اید که باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب نوشید. برای همین خیلی از مردم به زور خودشان را به آب می‌بندند. این مسئله غلط نیست اما باید بدانید که لازم نیست همه‌ی ما الزاماً روزانه ۸ لیوان یا بیشتر آب بخوریم. درست است که آب برای هیدراته کردن یعنی تأمین آب بدن یکی از دسترس‌ترین و ارزان‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست. اما توجه داشته باشید که انستیتوی پزشکی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرده خانم‌ها باید روزانه حدود ۸ لیوان و آقایان حدود ۱۲ لیوان آب دریافت کنند اما نه الزاماً آب بلکه هر نوع مایعاتی.

 البته حواستان باشد اگر بدنتان دهیدراته شده باشد یعنی به مرحله‌ای رسیده باشد که آب آن از بین رفته باشد پوست آسیب می‌بیند. اما اگر کسی واقعاً دچار کمبود آب نباشد مصرف میزان آب کمکی به مقابله با خشکی پوست نمی‌کند.

 حواستان باشد که مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات حاوی میزان قابل توجهی آب هستند. به عنوان مثال هندوانه، توت فرنگی، هلو، گوجه فرنگی، خیار، پرتقال و غیره را در نظر بگیرید. حجم مایعاتی که در این مواد غذایی سرشار از آب وجود دارد یک بخشی از همان لیوان‌هایی که باید نوشیده شود را تأمین می‌کنند. این مواد غذایی مزیت دیگری هم دارند. میوه و سبزیجات علاوه بر تأمین آب بدن، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

 به نظر می‌آید این تفکر نوشیدن روزانه حداقل ۸ لیوان آب کمی قدیمی شده باشد. یعنی افراد در شرایط عادتی اگر میل نداشته باشند نیازی هم ندارند که به زور آب بخورند. متخصصان معتقدند که همه باید آب بدن خود را به اندازه تأمین کنند و برای این کار تمام مایعات دخیل هستند نه صرفاً آب.

   

آب توکسین ها یا همان سموم بدن را دفع می‌کند

 این گفته حقیقت محض است. البته این بدین معنی نیست که آب شخصاً به جنگ سموم بدن می‌رود. در واقع این کلیه‌ها هستند که به بهترین نحو از این مایه‌ی حیات استفاده می‌کنند تا بدن از شر ضایعات و سموم موجود خلاص شود. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید کلیه‌های شما مایعات لازم را در اختیار ندارند تا به درستی وظیفه‌ی خود را انجام دهند.

 اگر بدن به اندازه‌ی کافی آب دریافت نکند آن طور که باید از شر ضایعات و سموم ناشی از سوخت و ساز مواد غذایی خلاص نمی‌شود. برای همین احتمال دارد بدن توکسین‌ها و سموم را به جای دفع در خود جمع کند؛ و این مسئله سلامتی را به خطر می‌اندازد. بدن ما باید هر روز به طور مرتب مواد زاید و سموم موجود را دفع کند. پس به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنید.

 

آب معدنی و آب شیر

 

 

اگر فقط آب معدنی بنوشید دندان‌هایتان آسیب می‌بیند

 آب‌های داخل بطری که به آب معدنی معروف هستند به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند بلکه نبود فلوئور باعث این آسیب می‌شود. در واقع باید بدانید که آب معدنی‌ها فلوئور ندارند؛ و زمانی که شما فقط آب معدنی بنوشید دندان‌هایتان را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهید. به خاطر این که نبود فلوئور دندان‌ها را حساس می‌کند و امکان پوسیدگی را بالا می‌برد.

 آب شیر حاوی فلوئور است؛ و باید بدانید که فلوئور یک عنصر مهم برای استخوان‌ها و دندان‌ها محسوب می‌شود. محققان مشاهده کرده‌اند افرادی که به مدت چند سال فقط آب معدنی مصرف کرده‌اند و آب شیر نخورده‌اند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار گرفته‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این افرادی که آب بدون فلوئور مصرف کرده‌اند خطر پوسیدگی دندان‌های خود را به میزان ۳۰ درصد افزایش داده‌اند. البته بعضی از این آب معدنی‌ها حاوی فلوئور هستند. اگر از مشتریان دائم آب معدنی هستید حواستان باشد به جای آب معدنی‌های قدیمی از آن‌هایی استفاده کنید که حاوی فلوئور باشند. اگر نمی‌توانید از آب معدنی دل بکنید در انتخاب خمیر دندان دقت کنید. حتماً از خمیر دندان و دهان‌شویه‌هایی استفاده کنید که حاوی فلوئور باشند.

   

نوشیدن آب زیاد کمکی به پیشگیری از خشکی پوست نمی‌کند

 احتمالاً شما هم بارها شنیده‌اید اگر پوست خشکی دارید آب زیادی بنوشید. اما باید بدانید که نوشیدن آب زیاد تأثیر چندانی در جوانی و شادابی پوست ندارد. در واقع میزان آبی که می‌نوشید تأثیر کمی روی ظاهر پوست دارد. البته حواستان باشد اگر بدنتان دهیدراته شده باشد یعنی به مرحله‌ای رسیده باشد که آب آن از بین رفته باشد پوست آسیب می‌بیند. اما اگر کسی واقعاً دچار کمبود آب نباشد مصرف میزان آب کمکی به مقابله با خشکی پوست نمی‌کند.

  اساساً میزان هیدراته شدن پوست تحت تأثیر عوامل درونی بدن نیست. در واقع عوامل بیرونی مانند استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی، محیط زیست، تعداد غدد سباسه و عملکرد این غدد میزان خشکی پوست را تعیین می‌کند. پس اگر پوستتان خشک است لازم نیست به زور خودتان را وادار به نوشیدن آب بکنید. فقط حواستان باشد آب بدنتان از بین نرود. شما در طول روز به راحتی با نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی مفید مانند میوه و سبزیجات آب بدنتان را تأمین می‌کنید.

  

 

از مصرف دوباره از بطری‌های پلاستیکی آب خودداری کنید

 استفاده‌ی دوباره و چند باره از بطری‌های پلاستیکی حاوی آب معدنی می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند. باید بدانید که بطری‌های پلاستیکی آب بعد از استفاده های مکرر ترکیبات شیمیایی آزاد می‌کنند. از این گذشته از آنجایی که این بطری‌های در مصرف‌های بعدی به درستی شسته نمی‌شوند از طریق دهان شما آلوده به باکتری شده و باز به سلامتی شما آسیب می‌زنند.

 ادامه دارد…

 

فاطمه مهدی پور

 

بخش تغذیه و آشپزی تبیان