×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران افتتاح رسمی می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، همان طور که چندی پیش مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و اخیرا رییس سازمان بورس اوراق بهادار ایران به مناسبت دهه فجر امسال وعده کرده بودند، فردا یکشنبه با حضور مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی از مقامات استانداری و مدیران ارشد سازمان وزارت جهاد کشاورزی ، اتحادیه زعفران و تشکل های مربوطه، با عرضه زعفران انبار اتحادیه تعاونی های روستایی استان خراسان رضوی در قالب گواهی سپرده کالایی بطور رسمی این معاملات راه اندازی می شود.
بر اساس گزارشی که روابط عمومی بورس کالا مخابره کرده است، بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت نماید. تجربه سایر کشورها در عرضه و معامله کالاهایی که در تولید آن مزیت دارند در بورس های کالایی آن کشورها نشان دهنده اهمیت بورس هایی کالایی در نظام مند کردن خرید و فروش و مرجعیت قیمتی کالاها در بازارهای جهانی است. از سویی دیگر کشاورزان خرد تولیدکننده زعفران در ایران نیز با توجه به حضور واسطه ها تاکنون نتوانسته اند آنچنان که باید از مزایای فروش کالای خود با قیمت مناسب بهره مند شوند.
لذا بر اساس آنچه در گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران به آن اشاره شده این بورس با توجه به تعهد ذاتی خود در اصلاح ساختار بازار محصولات در کشور و همچنین اعتماد دولت به آن و اجرای طرح قیمت تضمینی بر مبنای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی که منجر به عرضه و معامله کل جو و ذرت تولیدی کشاورزان کشور طی سال جاری شد، بر آن است تا با عرضه گواهی سپرده زعفران بطور مستقیم از سوی کشاورزان در انبارهای پذیرش شده بورس کالا، گام بلندی را در راستای برطرف کردن دغدغه های کشاورزان زعفران کار بردارد. این در حالی است که با استاندارد زعفران عرضه شده در بورس کالا که منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی است، می توان این کالای ارزشمند ایرانی را در قالب های بهتری به بازار جهانی عرضه کرد و عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالای ایران می تواند مرجعیت قیمتی زعفران ایران را در بازار جهانی به دنبال داشته باشد.
بی تردید با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، نقدشوندگی این محصول برای کشاورزان افزایش می یابد و کشاورزان می توانند با ارائه محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت قبض انبار، از این قبض به عنوان پشتوانه تسهیلات استفاده کرده و محصول خود را به فروش برسانند. همچنین بورس کالای ایران هم از این آمادگی برخوردار است که تسهیلات ویژه ای برای صادرات زعفران فراهم کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.