×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، اکبر فتحی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی زنجیره تولید گیاهان دارویی در استان، تامین نهاده، بذر و نشاء این گیاهان بوده و متاسفانه در سطح استان نشاء گیاهان دارویی تولید نمی‌شود و کشاورزان مجبورند نشاء مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها تامین کنند.

وی با بیان این‌که زنجیره تولید گیاهان دارویی، از تامین نهاده تا بازار فروش را شامل می‌شود، ادامه داد: از سرمایه گذاران دعوت می‌شود تا در امر تامین نهاده و کشت نشاء گیاهان دارویی سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول شوند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات گیاهان دارویی، گفت: هم فرآوری کنندگان این محصولات بابت عدم محصولات باکیفیت ناراضی هستند و هم تولیدکنندگان از عدم وجود مشتریان مناسب اظهار نارضایتی می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: علت اصلی این مسئله تکیه گیاهان دارویی بر منابع طبیعی است، گیاهان دارویی از منابع طبیعی و عرصه‌ های ملی تولید می‌شوند و طبیعتاً اسانس مورد نظر و ماده موثر در طول سنوات مختلف تغییر پیدا می‌کند.

وی گفت: برای حل این معضل در مرحله اول باید به طرف زراعی سازی گیاهان دارویی پیش رفته و در مرحله بعد، کشت گیاهان دارویی باید براساس کشاورزی قراردادی انجام شود تا هم کشاورزان و هم فرآوری کنندگان این محصولات با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند.

فتحی گفت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ بیش از ۳۵۲۳ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته بود که ۱۸ هزار و ۷۲۱ تن انواع گیاهی دارویی تولید شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۲۰۴ هکتار گیاهان دارویی با تولید ۸۱۶ تن و گل محمدی در سطح ۱۴۲ هکتار و زعفران در سطح ۳۷ هکتار توسعه یافته است.

وی اظهار کرد: تعداد ۲۱ واحد فرآوری گل محمدی( گلاب و اسانس)، عرقیات گیاهان دارویی، شربت‌های گیاهان دارویی، بسته بندی گیاهان دارویی، بسته بندی زعفران و سماق در سطح استان فعال هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی ۶۹۱ هکتار بود، افزود: در اجرا ۷۲۰ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.