×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آفتابگردان؛ گیاهی پرسود و ارزشمند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه آفتابگردان برای خنثی کردن سم عقرب مفید است، افزود: گل آفتابگردان برای رفع طنین صدا در گوش موثر بوده و تخم آن حاوی ویتامین است.

پویان با اشاره به اینکه این گیاه برای کمبود آهن بدن مفید است، تصریح کرد: آفتابگردان، منبع غنی از انرژی بوده و ضد التهابی قوی است. مصرف تخمه آفتابگردان(بدون نمک) برای دوران بارداری مفید بوده، باعث کاهش کلسترول می‌شود و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: مصرف این گیاه، پوست را در مقابل پرتو های مضر حفظ کرده و در درمان برونشیت نیز مفید است.

پویان با اشاره به اینکه این گیاه از سرطان پیشگیری کرده و مقوی اعصاب و استخوان‌ ساز است، یادآور شد: مقدار مصرف آن روزی نیم پیمانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرمی است.

مریم جوادی بایگی، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه هم از اقدامات انجام شده با کمک مدیر گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان، نماینده شرکت بازرسی و جمعی از مسئولین اداری نمونه‌برداری از محصول آفتابگردان برای اخذ استاندار محصول گواهی شده در طرح توان‌ افزایی زنان روستایی و عشایری خبر داد و خاطرنشان کرد: این نمونه برداری در بخش مود چاه ماژانی به وسعت دو هکتار صورت گرفته است. در این مزرعه از سموم شیمیایی استفاده نشده و تنها از کودهای ریز مغذی طبق استانداردها استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: امید است با اخذ مجوز استاندارد جهت افزایش تولیدات محصول گواهی شده و سالم گام موثری برداشته شود و انگیزه‌ای برای سایر تولیدکنندگان شهرستان باشد.

سیدعبدالحسین سجادی، مدیر جهاد کشاورزی قاین با بیان اینکه رتبه اول تولید آفتابگردان آجیلی در خراسان جنوبی متعلق به این شهرستان است، گفت: شهرستان قاین امسال با تولید ۴۰ درصد آفتابگردان آجیلی، رتبه اول را در تولید این محصول در استان داراست. سطح زیر کشت آفتابگردان در قاین ۲۰۰ هکتار است؛ دو نوع شمشمیری و شاهرودی بیشترین کشت غالب منطقه است و به صورت مخلوط در اراضی پنبه هم کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قاین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵۰ تن آفتابگردان آجیلی از مزارع قاین برداشت شود.

وی بیان کرد: گل آفتابگردان گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی خراسان جنوبی است که اکثرا به صورت مخلوط کشت می‌شود تا علاوه بر عملکرد مناسب سود بیشتری عاید کشاورزان شود.

مدیر جهادکشاورزی قاین با بیان اینکه کشاورزان در هر زمین دو کشت همزمان انجام می‌دهند، گفت: دوره کشت و برداشت آفتابگردان و پنبه همزمان با هم انجام می‌شود و برای درآمد بیشتر و مصرف آب کمتر در مزارع پنبه آفتابگردان نیز کشت می‌شود.

سجادی با بیان اینکه گل آفتابگردان در خرداد کشت می‌شود و اوایل پاییز کار برداشت به صورت گروهی انجام می‌شود، افزود: گیاهی که به منظور تهیه روغن خوراکی و آجیل کشت می‌شود، اما به دلیل سودآوری بیشتر کشاورزان به کشت آجیلی آن رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

سیدمجتبی حسینی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین میزان آفتابگردان از مزارع شهرستان بشرویه برداشت می‌شود، گفت: سطح ۲۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت آفتابگردان آجیلی و ۱۰ هکتار از این اراضی به کشت آفتابگردان روغنی اختصاص یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برداشت دانه آفتابگردان از مهر ماه آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت آفتابگردان آجیلی در استان ۱۳۰ تن و میزان برداشت آفتابگردان روغنی ۱۰ تن باشد. میزان برداشت دانه آفتابگردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده و تقریبا ثابت بوده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.