×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات انبوه عناب در گرو بسته بندی و فرآوری آن

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌ عبدالرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت باغات عناب در خراسان‌جنوبی بالغ‌بر سه هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سطح استان نزدیک به ۲۱۳۸ تن عناب تولید شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز تولید ۵۵۰۰ تن عناب در استان به ارزش ۶۶۰ میلیارد ریال محقق شود.مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از نظر سطح زیرکشت و تولید عناب خراسان‌جنوبی رتبه نخست را در سطح کشور دارد، یادآور شد: در حال حاضر ۹ هزار خانوار بهره‌بردار در خصوص تولید عناب در استان فعالیت دارند.

رضایی با بیان اینکه صادرات عناب به خارج از کشور به شکل رسمی وجود ندارد، اضافه کرد: تولید عناب از نظر اقلیمی متناسب با اقلیم استان بوده و با توجه به خشکسالی و بحران آب جزو محصولات کم‌آب‌بر مانند محصولات استراتژیک باغی استان است.وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این محصول گفت: از نظر بهره‌‍وری آب و پتانسیل تولید و یا نسبت ارزش ایجاد شده به ازای آب مصرف شده جزو محصولات شاخص است.

رضایی اضافه کرد: برای شناسایی ارقام عناب کارهای اولیه‌ای انجام شده و باید این شناسایی براساس شرایط مختلف به شکل علمی صورت گیرد، هر چند از نظر محلی ارقامی برای عناب وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خواص دارویی عناب بسیار زیاد است، یادآور شد: هنوز در داخل کشور خواص عناب به طور کامل برای مردم فرهنگ‌سازی نشده و همچنین برای فرآوری و بسته‌بندی آن کار زیادی صورت نگرفته و این دو عامل شاید از جمله دلایل عدم صادرات آن به شکل انبوه است.

رضایی با اشاره به اینکه بسته‌بندی عناب تازه و صادر شدن آن به سایر نقاط کشور در حال انجام بوده و این اقدامات می‌تواند به بازار فروش و بالا بردن ارزش این محصول به کشاورزان کمک کند، افزود: در بحث بسته‌بندی نیز در صورت که کسی متقاضی باشد، تسهیلات در اختیارشان قرار داده می‌شود.رضایی با اشاره به اینکه واحدهای بسته‌بندی موجود به طور تقریبی نیمه‌فعال هستند، گفت: رویکرد جدید برای بسته‌بندی و عرضه محصول زرشک و عناب به شکل تازه ایجاد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آفات عناب محدود است، افزود: اکثر تولید عناب در خراسان‌جنوبی سالم و ارگانیک بوده چون استفاده از سموم بسیار کم است.

رضایی یادآور شد: کشاورزان عناب‌کار و تمام باغداران باید از سموم و کودهای شیمیایی تحت نظر کارشناسان کشاورزی و متخصصان گیاه‌پزشکی برای باغات خود استفاده کنند زیرا استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به شکل غیرکارشناسانه آفات را در مقابل آن‌ها مقاوم‌تر ساخته و در نتیجه در آینده کشاورزان را با مشکلات دیگری روبرو می‌سازد.

وی با بیان اینکه کشاورزان سموم و کودهای شیمیایی برای باغات و درختان خود را از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه کنند، تصریح کرد: کشاورزان برای آگاهی بهتر از نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی برای درختان خود می‌توانند با کارشناسان این حوزه ارتباط داشته و از آن‌ها مشورت بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.