×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۴۰۰ هکتار کشت قراردادی گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، سید علی معتمدی پور  اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سرمایه ارزشمندی با نام زیستگاه طبیعی گیاهان دارویی است اما هیچ‌گاه برای اقتصادی کردن این محصولات اقدام خاصی نشده بود.

وی افزود: هم اینک و با توجه به افتتاح فاز نخست کارخانه فرآوری گیاهان دارویی میزان سطح زیر این محصولات در استان حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و بیش از سه هزار تن گیاهان دارویی زراعی تولید می‌شود و این به جز کاشت گیاهان دارویی همچون آنغوزه در اراضی ملی و مراتع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به همت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مجموعه هلدینگ کشاورزی این نهاد، کارخانه گیاهان دارویی سربیشه گچساران افتتاح شد و کشاورزی این استان با همکاری همه جانبه و حمایت‌های مدیران ارشد استان و کشور روز به روز در مسیر گذار از سنتی به مدرن گام برمی‌دارد.

معتمدی پور تاکید کرد: ظرفیت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در روستای سربیشه گچساران ۸۰۰ تن در سال برای تولید دم‌نوش، ادویه و بسته‌بندی است.

وی ادامه داد: هر چند تولیدات گیاهان دارویی در این استان دو برابر شده است اما با وجود این کارخانه، تولید در این حوزه را با اجرای سیاست کشاورزی قراردادی و تعریف الگوی کشت مناسب ادامه می‌دهیم و اراضی مستعد را به کشت گیاهان دارویی در قالب قرارداد مستقیم کارخانه با کشاورزان اختصاص خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تفاهم‌نامه کشت ۴۰۰ هکتار در زمین‌های زراعی گچساران و عقد قرارداد با کشاورزان اجرایی شده که برای شروع کافی به نظر می‌رسد اما با افتتاح فازهای تولید نوشابه، اسانس و عصاره‌گیری مقدمات افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی را بر اساس الگوی کشت و کشاورزی قراردادی فراهم خواهیم کرد.

فاز نخست کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران با بیش از یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و پس از ۶ سال انتظار با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

کارخانه گیاهان دارویی گچساران یک واحد فراوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که تکمیل آن در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به منظور بهره وری از گیاهان دارویی موجود در استان و جلوگیری از خام فروشی مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی ، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در ایران را دارد.

ساخت این طرح مهم اقتصادی با هدف ترویج الگوی کشت گیاهان دارویی در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و عملیات ساخت آن در سال ۹۷ در روستای سربیشه گچساران در دستور کار قرار گرفت.

این طرح مهم اقتصادی قرار بود، در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کار رضایت بخش نبود تا اینکه پس از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی کارخانه گیاهان دارویی گچساران جانی دوباره گرفت.

کارخانه گیاهان دارویی گچساران در زمینی به مساحت ۱۲هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰متر مربع ساخته شده است.

سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۱۴۵ هزار هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می شود که بیش از ۱۴۰ هزار تن از این میزان گندم است.

حدود ۱۰۲ هزار هکتار از ۱۴۵هزار هکتار زمین زراعی کهگیلویه و بویراحمد دیم و بقیه آبی است.کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت ایران را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.