×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹۵۰ نفر اشتغالزایی در پروژه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مصدق رضایی اظهار داشت: با حمایت بنیاد علوی در یک سال گذشته ،پروژه توسعه و افزایش سطح زیر کشت زنجیره ارزش گیاهان دارویی با هدف اشتغالزایی در ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستانهای لنده،گچساران ،کهگیلویه،بهمئی و چرام اجرا شد.

وی بیان کرد: برای اجرای این پروژه ، ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به ۳۰۰ کشاورز در قالب قرارداد در مزرعه پرداخت شد.

رضایی تصریح کرد: پروژه توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی بنیاد علوی با عقد قرارداد خرید تضمینی محصولات ، ارائه تسهیلات قرض الحسنه، آموزش و توانمند سازی مشارکت کنندگان، نظارت بر اجرای طرح و همچنین تامین نشاء استاندارد از کشاورزان شبکه گیاهان دارویی حمایت می کند.

وی اضافه کرد: اعضای ستاد گیاهان دارویی استان با حمایت شرکت زرفام کیش برای افزایش عملکرد بهتر کشاورزان از مزارع گیاهان دارویی بازدید مستمر دارند.

رضایی کشت های الگویی را شامل نعنا فلفلی، آویشن، بادرنجبویه، چای ترش، رزماری ، مریم گلی و گل محمدی ذکر کرد.

وی بیان کرد: این استان با داشتن تنوع اقلیمی سردسیری و گرمسیری بهترین زیستگاه برای پرورش و توسعه گیاهان دارویی است.

وی افزود در ۲سال گذشته ۳۵۰ هکتار زمین در شهرستان های گچساران ، لنده ، کهگیلویه ،بهمئی و چرام زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته که نزدیک به یک هزار شغل ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مجموع افزون بر ۴۲۵ گونه آن دارویی است.در منطقه حفاظت شده دنا تاکنون یک هزار و ۲۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده که حدود ۱۶.۶ درصد کل گونه های گیاهی کشور است.
از مجموع گیاهان دارویی در این منطقه ۱۱۱ گونه آنها خوراکی ،۲۰۰ گونه دارویی،۸۷ گونه رنگی،۵۰ گونه درخت و درختچه و میوه وحشی ، ۶ گونه مان دار ، ۱۲ گونه روغنی ، ۴۰ گونه صمغ دار ،۸۷ گونه اسانس دار و ۲۵ گونه ادویه ای هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد پیش تر به ایرنا گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی در این استان قابلیت احیاء، توسعه و بهره برداری از گونه های گیاهی را داراست که در برنامه هفتم توسعه طرح های مختلفی در جهت اجرایی نمودن این مهم وجود دارد.

گودرز باقری فرد افزود: براساس سند جامع گیاهان دارویی استان در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶ هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه ، برگ مورد، گل محمدی و .. در کهگیلویه و بویراحمد تولید خواهد شد.

وی بیان کرد: ۵۷ هزار هکتار از عرصه های ملی این استان تاکنون زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

باقری فرد ابراز کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا کشت شده است.

وی ابراز کرد: مساحت اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار است که ۸۹ درصد آن جزو منابع ملی است.

باقری فرد ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها، کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۶۴۳ روستای دارای سکنه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.